Eindhoven wint voor de derde keer Nationale Citymarketing Trofee

Eindhoven wint al voor
de derde keer sinds de prijs in 2010 is ingesteld naast Den Haag dat ook al
drie maal heeft gewonnen en Eindhoven dit jaar nipt voorbleef. Grote vraag is waarom de ambities en
professionaliteit van de andere grote steden achterblijven. De jury spreekt van een klein aantal topgemeenten, de Champions League op het gebied van citymarketing, een wat bredere subtop en een groot veld van gemeenten die nog in de eerste stadia van ontwikkeling verkeren: "Het onderscheid blijkt in het bijzonder uit de integrale en professionele aanpak en organisatie, de inbedding in het gemeentelijk beleid, dataverzameling en effectmeting, de regionale samenwerking en de (inter)nationale uitstraling." De jury erkent wel dat budgetverschillen een rol spelen. Maar ook in de categorie kleine steden kon de jury geen winnaar aanwijzen en reikte aan de twee genomineerde steden Lelystad en Woerden een
aanmoedigingsprijs uit. Lees hier in een interview met Peter Kentie meer over de aanpak van Eindhoven.
Jury op zoek naar spraakmakende en opvallende marketingactiviteiten
Gemeenten konden zichzelf aanmelden voor de Nationale Citymarketing Trofee. De aanmeldingen hebben geleid tot vier nominaties in de categorie boven 120.000 inwoners en twee in de categorie onder 120.000 inwoners. Bij de beoordeling heeft de jury gekeken naar vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken naar spraakmakende en/of opvallende marketingactiviteiten in 2016 en was de jury op zoek naar vernieuwing en de bijdrage aan het vakgebied. De keuze is dit jaar gevallen op de gemeente die met haar citymarketing de brede en ambitieuze aanpak koppelt aan regionale samenwerking, kennisvermeerdering en informatie-uitwisseling.
Nipte winst voor Eindhoven
De jury heeft uiteindelijk een keuze moeten maken tussen Eindhoven of Den Haag en heeft gekozen voor de gemeente die met haar citymarketing de brede en ambitieuze aanpak koppelt aan regionale samenwerking, kennisvermeerdering en informatie-uitwisseling. De presentatie van Eindhoven was daarnaast van uitzonderlijk hoge kwaliteit.
Citymarketing in Eindhoven op een goed doordacht en structureel professioneel niveau
Eindhoven maakt opnieuw haar hoge ambitie waar en toont zich
hiermee een blijvende topgemeente op het gebied van citymarketing. De
Eindhovense citymarketing beweegt zich op een goed doordracht structureel en
professioneel niveau, er wordt nauw samengewerkt met de regio en
kennisvermeerdering en uitwisseling staan hoog in het vaandel. Het
internationale citymarketing project "JustESTonishing” in Estland spreekt
hierbij tot de verbeelding. De rol van Peter Kentie als citymarketeer acht de
jury in dit proces van grote waarde.
Pluim voor Zwolle
Voor Zwolle heeft de jury een eervolle vermelding omdat de stad van een forse gemeentelijke bezuiniging een kans heeft weten te maken. Er heeft een duidelijke transitie plaatsgevonden van VVV-functie naar het opzetten van een citymarketingbeleid. De partners in de stad worden steeds meer gekoppeld aan het citymarketingbeleid, terwijl citymarketingelementen ook steeds meer terugkomen in gemeentelijke beleidsplannen. Met relatief beperkte middelen is Zwolle volop in ontwikkeling.
Aanmoedigingsprijs voor Lelystad en Woerden
In de categorie gemeenten tot 120.000 inwoners waren de gemeenten Lelystad en Woerden genomineerd. De jury heeft geconstateerd dat beide genomineerde gemeenten nog forse stappen moeten maken op het gebied van citymarketing. Dat geldt met name op de onderdelen meetbaarheid van de effecten van het gevoerde citymarketingbeleid en de integrale aanpak van citymarketing binnen het gemeentelijk beleid. Daarnaast is er vooral sprake van stadspromotie en nog te weinig van citymarketing. Dit zijn naar de mening van de jury dermate cruciale criteria, dat er is besloten dit jaar niet over te gaan tot het toekennen van de trofee. De gemeenten komen volgens de jury gezien hun inzet en ambitie wel in aanmerking voor een aanmoedigingsprijs.
Ton Rombouts is Citymarketing Personality of the Year
Burgemeester van ’s-Hertogenbosch Ton Rombouts is verkozen tot Citymarketing Personality of the Year. De trofee, die dit jaar voor de eerste keer wordt uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing, is een waardering voor degene die het afgelopen jaar van grote betekenis is geweest voor de citymarketing, beeldvorming en uitstraling van een stad of gemeente. De jury heeft de trofee aan Ton Rombouts toegekend vanwege zijn langdurige inzet en betekenis voor de profilering en citymarketing van ’s-Hertogenbosch. "Door zijn volhardende en creatieve bestuurskracht is het gelukt om belangrijke partijen in de stad bijeen te brengen en op tal van terreinen bij te dragen aan de marketing van zijn gemeente”, schrijft de jury. Rombouts stopt op 1 oktober als burgemeester van ’s-Hertogenbosch na een zeer succesvol Jeroen Boschjaar. Een project waar Rombouts persoonlijk aan de wieg heeft gestaan door de ambitie te hebben één keer alle schilderijen van Jeroen Bosch weer naar Den Bosch te halen. Wat toen een schier onmogelijke opgave leek omdat ’s-Hertogenbosch niets te ruilen had met andere musea in de wereld die wel schilderijen van Jeroen Bosch hadden. "Wie mensen mee wil nemen moet grote dromen, dromen”, zei Rombouts profetisch.
Jurysamenstelling
De jury van de Nationale Citymarketing Trofee is als volgt samengesteld:
- Voorzitter Prof. dr. Alexander Rinnooy Kan, universiteitshoogleraar Economie en Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam
- Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam
- Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur
- Hans Oostendorp, directeur Necker van Naem
- Gerard Zandbergen, CEO Locatus International
Nationale Citymarketing Trofee
De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) wordt georganiseerd door de Stichting Nationale Citymarketing Trofee. De trofee werd dit jaar voor de 8e keer uitgereikt aan "de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. De uitreiking vindt traditiegetrouw plaats tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. De gastgemeente van dit jaar was Emmen. Volgend jaar vindt het congres en daarmee de uitreiking van de NCT plaats in Leeuwarden op maandag 4 juni 2018.
Trefwoorden: stedelijk toerisme, citymarketing