Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling Het Loonse Land: basic overnachten in een prachtig landschap

Efteling Het Loonse Land: basic overnachten in een prachtig landschap
Daags voor het congres Het Vakantiepark van de Toekomst werden we door initiatiefnemer Hans van Leeuwen uitgenodigd een nachtje te komen slapen in de nieuwste aanwinst van de Efteling, Het Loonsche Land. Een drie sterren bungalowpark dat net een paar dagen geopend was. Wat mochten we verwachten en wat waren onze ervaringen? We dompelden ons onder en lieten ons bijpraten door Koen Sanders van de Efteling.


Het Loonsche Land is het tweede vakantiepark van De Efteling en is in recordtijd gepland en gebouwd. Maart 2015 waren de plannen klaar, in april 2016 kon met de bouw worden gestart en in mei 2017 werden de eerste gasten verwelkomd. Het vakantiepark maakt deel uit van de strategie van de Efteling om in 2020 vijf miljoen bezoeker te trekken. Dat betekent dat het attractiepark haar catchment-area moet vergroten en dat kan alleen door verblijfsaccommodatie aan te bieden. Voor mensen die meer dan twee uur moeten rijden is nl alleen een meerdaags bezoek interessant.


Van regionaal attractiepark naar meerdaagse bestemming

De Efteling wil in 2020 5.000 bedden kunnen aanbieden waarvan 3.000 in eigen beheer en 1.500 in de regio bij derden. Het attractiepark wil zich daarmee ontwikkelen van een regionaal attractiepark tot een bestemming waar je meerdere dagen kunt verblijven. Daarvoor is de afgelopen jaren 67 miljoen euro in Bosrijk en 30 miljoen euro in Loonsche Zand geïnvesteerd.


Groei noodzakelijk voor zelfstandigheid en continuïteit

Het vergroten van het aantal bezoekers is voor de Efteling geen doel om zich maar noodzakelijk om zelfstandigheid en continuïteit te garanderen. Efteling ziet in de Europese attractieparkenmarkt een consolidatie en om een rol van betekenis te blijven spelen zijn vijf miljoen bezoekers noodzakelijk. Om die vijf miljoen bezoekers te halen moeten Brabanders minstens 1x per jaar naar de Efteling. Dat wil Sanders onder meer bereiken door het organiseren van evenementen en speciale dagen. Uit de rest van Nederland en uit België en Duitsland wil Sanders dat mensen één maal in hun leven de Efteling bezoeken. Die strategie werkt want het aandeel buitenlandse bezoek steeg van 15% in 2012 naar 21% in 2016. In de buitenlandmarketing wordt dit jaar vier miljoen euro ingezet. Steeds met aan ander accent. In België vanwege de meertaligheid vooral op social media en in Duitsland landelijke televisie. In Duitsland wordt vooral ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid.



Even schrikken in de bungalow

Waar het eerste bungalowpark van de Efteling, Bosrijk, nog een vier sterren niveau had, zit het nieuwe park Loonsche Land daar met drie sterren duidelijk onder. Alhoewel het park prachtig in het natuurlijke stuizandgebied is gesitueerd en de bungalows er aan de buitenzijde fantastisch uitzien, is het bij binnenkomst wel even schrikken. Niet van de ruimte want die is royaal, maar de afwerking is op zijn best matig te noemen. Kale muren, een drie persoons bank en zitzak voor zes personen en slaapkamers zonder deuren maar met gordijnen. Van tv-kijken krijg je door de slechte indeling al snel een stijve nek. De badkamer is dan weer prachtig met een meterslange spiegel. Wel even uitkijken bij het afdrogen want breed is de badkamer niet echt en ‘ai wat doet dat pijn aan je elleboog’ ligt om de hoek. Al in de korte tijd dat het park open is, realiseert de Efteling zich dat ze ten aanzien van de bungalows duidelijk aan verwachtingsmanagement naar de gasten moet doen en positioneert de accommodaties als ‘hut’ en niet als bungalow.



Prachtige setting

Het is eerder gezegd, de stuifzandnatuur waar de bungalows is zijn gebouwd, is bijzonder mooi. De Efteling heeft het gebied helemaal teruggebracht naar het landschap van 1850 met duinen en vennetjes. Het hele gebied is 60 ha waarvan het vakantiepark 8 ha in beslag neemt. Van de duizend bedden zijn er vierhonderd in het markante hotelgebouw gevestigd in vier, vijf en zes persoonskamers. De bungalows lijken door de vegetatiedaken in het landschap op te gaan. Een effect dat in de loop der jaren nog versterkt zal worden.



Het gebied bestaat uit stuifduin, heide en bos en sluit aan bij de Brabantse landschappen in de regio. Efteling heeft uitsluitend inheemse plantsoorten gebruikt en wil de gasten elk seizoen het gebied anders laten beleven. Om bungalowpark staan geen hekken om de aansluiting met het natuurgebied Het Loonsche Land zo optimaal mogelijk te maken. Het achterliggende bos is feitelijk het decor voor de vakantiewoningen. Alle huisjes hebben vrij zicht over de waterpartijen op het park. In die waterpartijen staan natuurlijke speeltoestellen voor de kinderen die daar zeker een nat pak gaan halen.


Hotel als landmark

Twintig woningen zijn op palen gebouwd en zijn mede door de geboden service feitelijk hotelkamers midden in de natuur. Het hotel is een echt landmark, mede omdat het wat hoger staat. In het restaurant wordt met de vier seizoenen gekookt en zoveel als mogelijk uit de eigen moestuin met vergeten groenten.



Scherpe prijs

De prijs voor een drie sterren bungalow (€ 586 voor drie nachten met twee volwassenen en twee kinderen in het laagseizoen) lijkt stevig maar als je daar voor het hele gezelschap drie dagen toegang tot de Efteling vanaf kan trekken, blijf je voor een schijntje slapen in een ruime bungalow die de Efteling ‘hut’ noemt en zo de verwachtingen van de gasten probeert te temperen.

Trefwoorden: attractieparken, verblijfsrecreatie, bungalowparken

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...