Geplaatst op: 24-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling Het Loonse Land: basic overnachten in een prachtig landschap

Efteling Het Loonse Land: basic overnachten in een prachtig landschap
Daags voor het congres Het Vakantiepark van de Toekomst werden we door initiatiefnemer Hans van Leeuwen uitgenodigd een nachtje te komen slapen in de nieuwste aanwinst van de Efteling, Het Loonsche Land. Een drie sterren bungalowpark dat net een paar dagen geopend was. Wat mochten we verwachten en wat waren onze ervaringen? We dompelden ons onder en lieten ons bijpraten door Koen Sanders van de Efteling.


Het Loonsche Land is het tweede vakantiepark van De Efteling en is in recordtijd gepland en gebouwd. Maart 2015 waren de plannen klaar, in april 2016 kon met de bouw worden gestart en in mei 2017 werden de eerste gasten verwelkomd. Het vakantiepark maakt deel uit van de strategie van de Efteling om in 2020 vijf miljoen bezoeker te trekken. Dat betekent dat het attractiepark haar catchment-area moet vergroten en dat kan alleen door verblijfsaccommodatie aan te bieden. Voor mensen die meer dan twee uur moeten rijden is nl alleen een meerdaags bezoek interessant.


Van regionaal attractiepark naar meerdaagse bestemming

De Efteling wil in 2020 5.000 bedden kunnen aanbieden waarvan 3.000 in eigen beheer en 1.500 in de regio bij derden. Het attractiepark wil zich daarmee ontwikkelen van een regionaal attractiepark tot een bestemming waar je meerdere dagen kunt verblijven. Daarvoor is de afgelopen jaren 67 miljoen euro in Bosrijk en 30 miljoen euro in Loonsche Zand geïnvesteerd.


Groei noodzakelijk voor zelfstandigheid en continuïteit

Het vergroten van het aantal bezoekers is voor de Efteling geen doel om zich maar noodzakelijk om zelfstandigheid en continuïteit te garanderen. Efteling ziet in de Europese attractieparkenmarkt een consolidatie en om een rol van betekenis te blijven spelen zijn vijf miljoen bezoekers noodzakelijk. Om die vijf miljoen bezoekers te halen moeten Brabanders minstens 1x per jaar naar de Efteling. Dat wil Sanders onder meer bereiken door het organiseren van evenementen en speciale dagen. Uit de rest van Nederland en uit België en Duitsland wil Sanders dat mensen één maal in hun leven de Efteling bezoeken. Die strategie werkt want het aandeel buitenlandse bezoek steeg van 15% in 2012 naar 21% in 2016. In de buitenlandmarketing wordt dit jaar vier miljoen euro ingezet. Steeds met aan ander accent. In België vanwege de meertaligheid vooral op social media en in Duitsland landelijke televisie. In Duitsland wordt vooral ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid.



Even schrikken in de bungalow

Waar het eerste bungalowpark van de Efteling, Bosrijk, nog een vier sterren niveau had, zit het nieuwe park Loonsche Land daar met drie sterren duidelijk onder. Alhoewel het park prachtig in het natuurlijke stuizandgebied is gesitueerd en de bungalows er aan de buitenzijde fantastisch uitzien, is het bij binnenkomst wel even schrikken. Niet van de ruimte want die is royaal, maar de afwerking is op zijn best matig te noemen. Kale muren, een drie persoons bank en zitzak voor zes personen en slaapkamers zonder deuren maar met gordijnen. Van tv-kijken krijg je door de slechte indeling al snel een stijve nek. De badkamer is dan weer prachtig met een meterslange spiegel. Wel even uitkijken bij het afdrogen want breed is de badkamer niet echt en ‘ai wat doet dat pijn aan je elleboog’ ligt om de hoek. Al in de korte tijd dat het park open is, realiseert de Efteling zich dat ze ten aanzien van de bungalows duidelijk aan verwachtingsmanagement naar de gasten moet doen en positioneert de accommodaties als ‘hut’ en niet als bungalow.



Prachtige setting

Het is eerder gezegd, de stuifzandnatuur waar de bungalows is zijn gebouwd, is bijzonder mooi. De Efteling heeft het gebied helemaal teruggebracht naar het landschap van 1850 met duinen en vennetjes. Het hele gebied is 60 ha waarvan het vakantiepark 8 ha in beslag neemt. Van de duizend bedden zijn er vierhonderd in het markante hotelgebouw gevestigd in vier, vijf en zes persoonskamers. De bungalows lijken door de vegetatiedaken in het landschap op te gaan. Een effect dat in de loop der jaren nog versterkt zal worden.



Het gebied bestaat uit stuifduin, heide en bos en sluit aan bij de Brabantse landschappen in de regio. Efteling heeft uitsluitend inheemse plantsoorten gebruikt en wil de gasten elk seizoen het gebied anders laten beleven. Om bungalowpark staan geen hekken om de aansluiting met het natuurgebied Het Loonsche Land zo optimaal mogelijk te maken. Het achterliggende bos is feitelijk het decor voor de vakantiewoningen. Alle huisjes hebben vrij zicht over de waterpartijen op het park. In die waterpartijen staan natuurlijke speeltoestellen voor de kinderen die daar zeker een nat pak gaan halen.


Hotel als landmark

Twintig woningen zijn op palen gebouwd en zijn mede door de geboden service feitelijk hotelkamers midden in de natuur. Het hotel is een echt landmark, mede omdat het wat hoger staat. In het restaurant wordt met de vier seizoenen gekookt en zoveel als mogelijk uit de eigen moestuin met vergeten groenten.



Scherpe prijs

De prijs voor een drie sterren bungalow (€ 586 voor drie nachten met twee volwassenen en twee kinderen in het laagseizoen) lijkt stevig maar als je daar voor het hele gezelschap drie dagen toegang tot de Efteling vanaf kan trekken, blijf je voor een schijntje slapen in een ruime bungalow die de Efteling ‘hut’ noemt en zo de verwachtingen van de gasten probeert te temperen.

Trefwoorden: attractieparken, verblijfsrecreatie, bungalowparken

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.