Geplaatst op: 07-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toeristen besteedden € 1,6 miljard in Zeeland

Toeristen besteedden € 1,6 miljard in Zeeland
Vakantiegangers uit binnen- en buitenland, dagjesmensen en Zeeuwen die zelf een dagje uitgaan hebben in 2016 € 1,62 miljard uitgegeven, 1% meer als in 2015 . De bestedingen komen vooral terecht in de horeca (30%) en detailhandel (24%). 23% van het geld komt terecht bij verblijfsaccommodaties, het resterende deel bij vervoersaanbieders en vermaak (attracties, cultuuraanbod, evenementen).

Al deze bestedingen zorgen voor een enorme economische spin-off. Kenniscentrum Kusttoerisme berekent een toegevoegde waarde van bijna € 551 miljoen, resulterend in 16.400 banen verspreid door de hele economie.


Banenmotor in krappe arbeidsmarkt

16.400 banen zijn goed voor 9,4% van de totale werkgelegenheid in de provincie. Toerisme is dus een belangrijke banenmotor in de Zeeuwse economie. Eerder deze week werd in de regionale pers aandacht besteed aan de krapte op de arbeidsmarkt, die zichtbaar is door een groot aantal vacatures bij horeca en verblijfsaccommodaties. Om het economische potentieel van toerisme te blijven benutten, is het van groot belang dat er voldoende goed gekwalificeerd personeel beschikbaar is en blijft in de regio.


Kansen voor detailhandel

Niet alleen horeca en verblijfsaccommodaties profiteren van de toeristische bestedingen. Bijna een kwart van de uitgaven van toeristen komt terecht in de detailhandel. Voor Zeeuwse winkels zijn toeristen een belangrijk deel van het klantenbestand. Toch bleek uit interviews met winkeliers verspreid door Zeeland dat velen nog onvoldoende inspelen op deze belangrijke doelgroep. Aan de kust worden assortiment en aanbiedingen speciaal gericht op toeristen, maar buiten het kustgebied is dat nauwelijks aan de orde, terwijl toeristen ook daar hun geld uitgeven.


Nog meer banen

Toerisme zorgt overigens voor nog meer werkgelegenheid in Zeeland. De berekening van Kenniscentrum Kusttoerisme gaat uit van de bestedingen van toeristen. Maar ook bedrijven en overheden geven geld uit aan toerisme, bijvoorbeeld door investeringen in onderhoud, voorzieningen en accommodaties. Ook deze uitgaven leiden tot economische spin-off die nog niet is inbegrepen in deze berekening. Alle cijfers zijn na te lezen in de vandaag gepubliceerde leaflets met kerncijfers over de vrijetijdseconomie: www.kenniscentrumtoerisme.nl/kerncijfers.


Achtergrond van het onderzoek

De bestedingen en economische impact lijken substantieel hoger dan in 2015. De berekeningswijze is echter op een aantal punten aangescherpt, waardoor de huidige berekening beter aansluit bij de werkelijkheid. Als dezelfde berekening gehanteerd wordt voor de cijfers 2015, dan is er sprake van 1% groei in de bestedingen. Deze groei is te danken aan de toename van het aantal

overnachtingen van verblijfstoeristen. De bestedingen per persoon per nacht zijn heel licht gedaald.

Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/leaflets
Trefwoorden: zeeland, bestedingen, economische betekenis, arbeidsmarkt

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...