Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-07-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaanderen steeds bekender op internationale markt

Vlaanderen steeds bekender op internationale markt
Steeds meer buitenlandse reizigers kennen Vlaanderen. De bekendheid van Vlaanderen steeg tussen 2013 en 2017 van 68% naar 72%. Dat blijkt uit onderzoek van Toerisme Vlaanderen onder 13.000 reizigers op 13 buitenlandse markten. Vooral de kunststeden zijn gekend. Reizigers die Vlaanderen al hebben bezocht zijn in grote meerderheid zeer tevreden over hun bezoek maar het landsdeel mist nog wel grote landmarks.


Om het toeristisch beleid verder te verfijnen liet Toerisme Vlaanderen een grootschalig reputatieonderzoek uitvoeren in 13 landen die voor toeristisch Vlaanderen belangrijk zijn. Het onderzoek verzamelt de antwoorden van 13.000 volwassenen die recent een buitenlandse reis hebben gemaakt. Er werd gepeild naar de bekendheid, reputatie, de troeven en de reisintentie naar de toeristische bestemming Vlaanderen.


Bekendheid met Vlaanderen

Uit het reputatieonderzoek blijkt dat 72% van de buitenlandse reizigers in de Europese markten Vlaanderen kent. Dat is een significante verbetering ten opzichte van een vorig onderzoek in 2013, toen dat percentage op 68% lag. In Nederland is Vlaanderen het meest gekend. Ook de kunststeden zijn bekend buiten de landsgrenzen: 74% kent Antwerpen en 76% kent Brugge. Vooral in onze buurlanden blijkt Vlaanderen een sterk merk. In andere landen, bijvoorbeeld de Scandinavische, klinkt 'Vlaanderen' nog niet zo vertrouwd. Op de verre markten is Vlaanderen minder bekend: 33% van de Japanners en 40% van de Amerikanen kennen Vlaanderen.



Associaties met Vlaanderen

In het algemeen wordt Vlaanderen vooral geassocieerd met erfgoed, kunst en kunstenaars, bier en lekker eten en drinken. Er zijn natuurlijk verschillen tussen verschillende landen. Zo associëren de Britten Vlaanderen op de eerste plaats met ‘Flanders Fields’, Nederlanders denken meteen aan bier en frietjes, de Spanjaarden linken ons aan cultuur, erfgoed en musea, terwijl de Japanners denken aan de ‘Dog of Flanders’ (een succesvolle animereeks op basis van een Engels verhaal dat zich in Antwerpen afspeelt).



Hoge tevredenheid bij bezoekers

De buitenlandse bezoekers zijn bovendien opvallend positief over hun verblijf in Vlaanderen. Van alle respondenten die tijdens de laatste 3 jaar naar Vlaanderen reisden voor een vakantie of voor zaken is meer dan 95% tevreden, zeer tevreden tot extreem tevreden. De overgrote meerderheid vindt dat Vlaanderen een zeer goede service biedt op vlak van horeca (restaurants en logies), musea en attracties.


Vlaanderen mist blikvanger

Vlaanderen mist evenwel grote landmarks, 40% van de buitenlandse reizigers geeft aan op zoek te zijn naar opvallende blikvangers. Volgens Toerisme Vlaanderen zijn de aangekondigde investeringen in grote toeristische hefboomprojecten zoals het Bourgondisch stadspaleis in Mechelen (4,2 miljoen), de transformatie van het Gentse Gravensteen (4,8 miljoen), een nieuw bezoekerscentrum voor het Lam Gods daarom verstandig.


Vlaanderen nog geen bucketlistbestemming

De buitenlandse reizigers die géén plannen hebben om Vlaanderen te bezoeken, geven aan dat ze onze bestemming nog onvoldoende kennen (30%) of dat ze andere bestemmingen toch aantrekkelijker vinden (50%). Voor een grote groep is Vlaanderen dus nog geen 'bucketlist' bestemming' Tegelijkertijd blijkt dat diezelfde toeristen hun bestemming bepalen op basis van het erfgoed (voor 50% een van de belangrijkste beweegredenen) en op basis van lekker eten en drinken (voor 54% een van de belangrijkste beweegredenen). En net die troeven heeft Vlaanderen in huis. Dat betekent dat Vlaanderen deze troeven beter op het wereldtoneel moet uitspelen.


Focus Toerisme Vlaanderen

Daarom focust Toerisme Vlaanderen de komende jaren mensen, middelen en energie op een beperkt aantal sterke uithangborden, zoals de Vlaamse Meesters en de Vlaamse gastronomie. Voor de internationale promotie van de Vlaamse Meesters en de Vlaamse gastronomie wordt er in 2017 en 2018 nog 2 miljoen euro voorzien.

Trefwoorden: toerisme, vlaanderen, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...