Vlaanderen steeds bekender op internationale markt

Om het toeristisch beleid verder te verfijnen liet Toerisme Vlaanderen een grootschalig reputatieonderzoek uitvoeren in 13 landen die voor toeristisch Vlaanderen belangrijk zijn. Het onderzoek verzamelt de antwoorden van 13.000 volwassenen die recent een buitenlandse reis hebben gemaakt. Er werd gepeild naar de bekendheid, reputatie, de troeven en de reisintentie naar de toeristische bestemming Vlaanderen.
Bekendheid met Vlaanderen
Uit het reputatieonderzoek blijkt dat 72% van de
buitenlandse reizigers in de Europese markten Vlaanderen kent. Dat is een
significante verbetering ten opzichte van een vorig onderzoek in 2013, toen dat
percentage op 68% lag. In Nederland is Vlaanderen het meest gekend. Ook de kunststeden zijn bekend buiten de landsgrenzen:
74% kent Antwerpen en 76% kent Brugge. Vooral in onze buurlanden blijkt
Vlaanderen een sterk merk. In andere landen, bijvoorbeeld de Scandinavische,
klinkt 'Vlaanderen' nog niet zo vertrouwd. Op de verre markten is Vlaanderen
minder bekend: 33% van de Japanners en 40% van de Amerikanen kennen Vlaanderen.

Associaties met Vlaanderen
In het algemeen wordt Vlaanderen vooral geassocieerd met erfgoed, kunst en kunstenaars, bier en lekker eten en drinken. Er zijn natuurlijk verschillen tussen verschillende landen. Zo associëren de Britten Vlaanderen op de eerste plaats met ‘Flanders Fields’, Nederlanders denken meteen aan bier en frietjes, de Spanjaarden linken ons aan cultuur, erfgoed en musea, terwijl de Japanners denken aan de ‘Dog of Flanders’ (een succesvolle animereeks op basis van een Engels verhaal dat zich in Antwerpen afspeelt).

Hoge tevredenheid bij bezoekers
De buitenlandse bezoekers zijn bovendien opvallend positief
over hun verblijf in Vlaanderen. Van alle respondenten die tijdens de laatste 3
jaar naar Vlaanderen reisden voor een vakantie of voor zaken is meer dan 95% tevreden,
zeer tevreden tot extreem tevreden. De overgrote meerderheid vindt dat
Vlaanderen een zeer goede service biedt op vlak van horeca (restaurants en
logies), musea en attracties.
Vlaanderen mist blikvanger
Vlaanderen mist evenwel grote landmarks, 40% van de buitenlandse reizigers geeft aan op zoek te zijn naar opvallende blikvangers. Volgens Toerisme Vlaanderen zijn de aangekondigde investeringen in grote toeristische hefboomprojecten zoals het Bourgondisch stadspaleis in Mechelen (4,2 miljoen), de transformatie van het Gentse Gravensteen (4,8 miljoen), een nieuw bezoekerscentrum voor het Lam Gods daarom verstandig.
Vlaanderen nog geen bucketlistbestemming
De buitenlandse reizigers die géén plannen hebben om Vlaanderen
te bezoeken, geven aan dat ze onze bestemming nog onvoldoende kennen (30%) of
dat ze andere bestemmingen toch aantrekkelijker vinden (50%). Voor een grote groep is Vlaanderen dus nog
geen 'bucketlist' bestemming' Tegelijkertijd blijkt dat diezelfde toeristen hun
bestemming bepalen op basis van het erfgoed (voor 50% een van de belangrijkste
beweegredenen) en op basis van lekker eten en drinken (voor 54% een van de
belangrijkste beweegredenen). En net die troeven heeft Vlaanderen in huis. Dat
betekent dat Vlaanderen deze troeven beter op het wereldtoneel moet uitspelen.
Focus Toerisme Vlaanderen
Daarom focust Toerisme Vlaanderen de komende jaren mensen, middelen en energie op een beperkt aantal sterke uithangborden, zoals de Vlaamse Meesters en de Vlaamse gastronomie. Voor de internationale promotie van de Vlaamse Meesters en de Vlaamse gastronomie wordt er in 2017 en 2018 nog 2 miljoen euro voorzien.