Vakantie, uit eten gaan en pretparkbezoek in top 5 bespaarmogelijkheden Nederlander

In het dagelijks leven is 89,3% van de Nederlanders, in meer of mindere mate, bezig met besparen. Voor sommige Nederlanders is besparen bittere noodzaak vanwege ontoereikende inkomsten (29%), voor anderen om te sparen (45%) en weer anderen zijn op zoek naar de beste deal (23%).
Drie typen bespaarders
De onderzoekers hebben drie typen bespaarders samengesteld.
Het is opvallend dat vooral de actieve bespaarders met een inkomen onder modaal
vaker besparen op lifestyle en vrije tijd. De twee andere groepen met een meer
dan modaal inkomen zoeken de besparingen vooral in financiële producten en
abonnementen. Ander opvallend feit is dat vrouwen significant meer bereid zijn te besparen op etentjes, pretparken en vakanties dan mannen.
Top 5 populaire bespaarposten van Nederlanders

Besparen op uit eten gaan: 72%
- De meeste mensen besparen op etentjes door maandelijks minder vaak uit eten te gaan (56,4%).
- Ook zijn er veel mensen die ervoor kiezen om thuis uitgebreid met verse producten wat lekkers op tafel te zetten en niet meer buiten de deur gaan eten (40,8%).
- Het besparen op etentjes is vooral populair onder alleenstaande vrouwen met kinderen.
- Tot slot laat het onderzoek zien dat initiatieven zoals Groupon en Vakantieveilingen populaire besparingsmethoden zijn (25,8%).

Besparen op vakanties: 70%
- De meeste mensen kiezen ervoor om minder vaak op vakantie te gaan (42,9%).
- Veel mensen kiezen voor goedkopere vakanties die (vaak) dichter bij huis zijn (32,3%).
- Ook kortingsacties via Vakantieveilingen of Groupon zijn populaire manieren om te besparen op vakanties (27,9%).

Besparen op pretparken: 69%
- De meeste mensen doen dit door gebruik te maken van kortingsacties via bijvoorbeeld Vakantieveilingen of Groupon (42,8%).
- Een ander groot gedeelte neemt zelf eten en drinken mee (38,7%).
- Voor vrouwen (76,0%) is het besparen op pretparken veel belangrijker dan voor mannen (64,2%).
- Tot slot is er een grote groep mensen die ervoor kiest om dit jaar niet meer naar een attractieparkte gaan (39,0%).
