Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Uniek onderzoek met Big Data naar vaargedrag op de Waddenzee

Uniek onderzoek met Big Data naar vaargedrag op de Waddenzee
Bron: Shutterstock
Met behulp van Big Data is het vaargedrag van recreanten op de Waddenzee onderzocht. De conclusie is dat vaarrecreanten in de Waddenzee die op grotere boten varen zich over het algemeen goed houden aan de regels in dit bijzondere natuurgebied. Zo houden schippers van zich goed aan de maximum−snelheid. En de gesloten gebieden worden over het algemeen goed gerespecteerd.

Dit blijkt uit een grootschalig en integraal onderzoek door het Monitoringsconsortium (MOCO) van onderzoeksinstituten ETFI, RUG, SOVON en AenW. De conclusie is van toepassing op boten die AIS bij zich hebben. De kleinere pleziervaart, zoals kanovaren en speedboten, zijn (nog) niet in dit meerjarig onderzoek meegenomen.


Het onderzoek is bijzonder, omdat voor het eerst grootschalige en gedetailleerde gegevens over vaargedrag van recreanten zijn gecombineerd met voedselbeschikbaarheid van vogels en rustplaatsen van zeehonden. Het onderzoek is verricht in opdracht van het Actieplan Vaarrecreatie Waddenzee (Ik pas op het Wad), die daarmee meer inzicht wil in de relatie tussen natuur en vaarrecreatie. Het onderzoek gaat de komende twee jaar nog door en moet ondermeer inzicht geven in de effectiviteit van genomen (natuur)maatregelen.


Het onderzoek is opgedeeld in vijf elementen.

1. Gedrag en beleving van de vaarrecreant

2. Vaarbewegingen over het Wad

3. Tellingen natuur (vogels en zeehonden) en recreatie

4. Interactie natuur en vaarrecreatie

5. Samenvatting


Het gaat om een echt Big-Data onderzoek. Zo zijn er bijvoorbeeld 12,5 miljoen gegevens van AIS (GPS-tracking) verzameld. Dit geeft ondermeer inzicht in de snelheid en positie van boten. Vervolgens zijn 3,5 miljoen daarvan bestudeerd, bewerkt en geanalyseerd. Op wereldschaal is dit onderzoek daardoor uniek in zijn soort. Los daarvan is er ook gebruik gemaakt van enquêtes en reeds bestaande vogel− en zeehondentellingen.

Door de grote hoeveelheid data, zijn er ook zeer veel resultaten te melden. Hieronder een greep uit de resultaten;


1. Gedrag en beleving

Dit is onderzocht via een enquête in de Waddenzeehavens en met behulp van de online Greenmapper software. Ten opzichte van eerdere havenenquêtes signaleren de onderzoekers een afname van zeilboten. Deze wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een toename van motorboten. Dat de bezoekersaantallen in de havens gestaag stijgen (tegen de trend in) heeft verder te maken met de langere verblijfsduur. Ten opzichte van eerdere onderzoeksjaren is er een daling van het aantal droogvallers in het Waddengebied. Van de respondenten vaart 56% met een actuele zeekaart. Een groot gedeelte dus niet. De bekendheid met de Erecode (set van gedragsregels) neemt af onder de deelnemers aan de enquête, maar niet bij andere vaarrecreanten. Wadvaarders zijn ook gevraagd naar specifieke plekken in het Waddengebied die ze aantrekkelijk of belangrijk vinden. Opvallend is dan dat de meeste vaarrecreanten niet het water aanwijzen maar de eilanden. Vaarrecreanten geven verder aan dat de ultieme vaarbeleving op het Wad bestaat uit; zeilen, droogvallen, getij, vogels en zeehonden.


2. Vaarbewegingen op het Wad

Voor het eerst is in dit onderzoek grootschalig gebruik gemaakt van een analyse van radar en AIS gegevens van Rijkswaterstaat en MARIN. De miljoenen radarstippen zijn met de nieuwste statistische software bewerkt tot vaartochten van individuele schepen. Hierdoor ontstaat voor het eerste gedetailleerd inzicht in het feitelijk gedrag van vaarrecreanten overal in het Waddengebied. Het zuidwestelijke deel van de Waddenzee is het meest bevaren. Het grootste gedeelte komt namelijk uit het IJsselmeergebied. Zodoende zijn de sluizen bij Kornwerderzand en Den Oever de belangrijkste poorten tot Werelderfgoed Waddenzee. Het is ook een verklaring waarom driekwart van de passanten in het Waddengebied overnacht op Texel, Vlieland of Terschelling. De schepen varen voornamelijk binnen de geulen of daar vlak naast. Snelvaren onder de recreatievaart lijkt hier niet zozeer een probleem, aldus de onderzoekers. In oostelijk deel, waar het rustiger is, wordt veel vaker drooggevallen, rondom Lauwersoog en Ameland.


3. Monitoring Verstoring

Als er verstoring optreedt in de Wadden dan is dit voor 70% door mensen en 30% door dieren (roofvogels). Waarbij er in het westelijk deel meer verstoring plaats vindt door mensen, en oostelijk juist meer door roofvogels. Grosso modo kun je zeggen dat overal waar mensen gaan wadlopen, de vogels vertrekken. Bij de Razende Bol (een zandplaat bij Den Helder) is er vooral verstoring van zeehonden door open motorboten. Bij de Blauwe Balg treedt er verstoring op van vogels en zeehonden, doordat de vaargeul zeer dicht langs de bank loopt. Op Richel (vlakbij Vlieland) vliegen vogels juist op, door bezoekende groepen van charterschepen.


4. Confrontatie natuur en vaarrecreatie

Het blijkt dat recreanten regelmatig droogvallen in de directe omgeving van schelpdierbanken. Meer bekendheid met de locaties van de banken zou vaarrecreanten helpen het droogvallen op of bij die banken te vermijden. Dit komt de rust voor vogels ten goede.


De zeehondengebieden in het Engelschmangat, het gebied ten noordwesten van de Richel, het zeegat tussen Vlieland en Terschelling, het Borndiep en ten zuiden van Schiermonnikoog lijken relatief druk bezocht te zijn. Nader onderzoek naar het effect op zeehonden is gewenst. Verder constateren de onderzoekers dat er een verschil is tussen verstoring en vermijding. En dat het onduidelijk is of en waar er vermijding plaats vindt.


Opdrachtgever en uitvoering
Het onderzoek is in opdracht van het Actieplan Vaarrecreatie uitgevoerd, dat onder aansturing staat van het Programma naar een Rijke Waddenzee. Bij het Actieplan zijn bijna 30 partijen betrokken, waaronder Waddenprovincies, Rijksoverheid, natuurverenigingen, vaarrecreatie-organisaties en de Waddenzeehavens.


Het onderzoek is uitgevoerd door MOCO (monitoringsconsortium). Stenden/ETFI, Altenburg & Wymenga, Sovon Vogelonderzoek Nederland, Rijksuniversiteit Groningen, en de Karekiet Landschap en Ecologie. Het landelijk Centre of Expertise Leisure Tourism and Hospitality is een belangrijke partner bij dit onderzoek.


Het onderzoek is het eerste in een reeks van drie jaar. De uitkomsten gaan over afgelopen zomer, dus het jaar 2016. Het onderzoek over 2017 is inmiddels alweer in gang.

Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, waddenzee, vaargedrag, natuur, verstoring

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...