Proef rijenradar succesvol
De Rijenradar is door ongeveer 50.000 bezoekers uit binnen- en buitenland gebruikt. De helft van de gebruikers heeft op basis van de informatie uit de Rijenradar besloten de attractie op op een andere tijd te bezoeken. Een vijfde koos ervoor een andere attractie te bezoeken.
Spreiding in tijd en ruimte
De pilot Rijenradar heeft drie maanden gelopen en werd uitgevoerd door Amsterdam Marketing i.s.m. de gemeente Amsterdam en Amsterdamse Musea. Tijdens de pilot hebben tien attracties in en om Amsterdam zelf elk half uur de actuele wachttijd bijgehouden. Deze tijden werden gepubliceerd op de Rijenradar, met als doel bezoekers bewuster te maken van de wachttijden bij attracties in Amsterdam. Daarmee zou de service een bijdrage kunnen leveren aan spreiding van drukte in tijd en ruimte.
Hoog gewaardeerde service
Inmiddels is de pilot afgelopen. "Op basis van de eerste resultaten kunnen we concluderen dat de Rijenradar als service zeer hoog is gewaardeerd. Daarom bekijken we in de komende periode hoe we een permanente versie van de Rijenradar kunnen opzetten”, schrijft Amsterdam Marketing die de toerist vijf tips geeft om de drukte te vermijden. Amsterdam Marketing wil een permanente wachtrijtool ontwikkelen die de wachttijd bij meer instellingen toont.