Vakdag Zet je Regio op de Kaart
Volgens Hans van Leeuwen van Pleisureworld bruist het in heel veel Nederlandse regio’s waar toerisme en recreatie sterke economische factoren zijn. "Een groot deel van de bezoekers komt uit de regio. Het inkomend toerisme groeit en bezoekers willen de stad en regio ervaren”, stelt Van Leeuwen. "Door samen te werken in promotie, productontwikkeling, het ontwikkelen van arrangementen en ontwikkelen van de toeristische infrastructuur, kan men de regio versterken.”
Samenwerking in de regio
In de toeristische marketing wordt volgens Van Leeuwen steeds meer het belang van een totaalbeleving onderkend: "Een toerist bezoekt niet slechts één hotel, bungalowpark of camping, attractie of museum, maar maakt tijdens zijn bezoek gebruik van de diensten van vele aanbieders. Het is daarom logisch dat deze aanbieders samenwerken. Een regionale samenwerking ligt in dat geval het meest voor de hand.” Ook samenwerking met de middenstand hoort in de visie van Van Leeuwen bij de nieuwe opvatting van regiomarketing in toerisme en de vrijetijd.
Wie regisseert?
Maar wie regisseert en wie trekt er aan de touwtjes,
Provincie, gemeente of de ondernemers? Hoe pak je succesvol de
productontwikkeling en marketing op? Welke bedrijven nemen de leiding? Bepalen
commerciële web-platformen de boekingen in jouw regio of kun je succesvol zijn
met de samenwerking tussen bedrijven en overheid? Is de komst van een Outlet
een ramp of een zegen? Is gebiedsontwikkeling een zaak voor commerciële partijen?
En hebben de citymarketeers en toeristische informatiebureaus hun langste tijd
gehad? Allemaal vragen die met heel veel praktijkvoorbeelden, klein en groot op
de vakdag aan de orde komen.
Inschrijven
Inschrijven kan via www.zetjeregioopdekaart.nl