Geplaatst op: 31-07-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Veel vertraagde passagiers in eerste jaarhelft

Veel vertraagde passagiers in eerste jaarhelft
Bron: Shutterstock

In de eerste helft van dit jaar hadden ruim 430.000 passagiers – met een vertrek- of aankomstbestemming in Nederland - recht op een financiële vergoeding na vluchtvertraging. Dat blijkt uit cijfers van de passagiersrechtenwebsite Vlucht-vertraagd.nl. Zij hadden een vertraging van meer dan drie uur, waren overboekt of te maken met een geannuleerde vlucht. Verwacht wordt dat dit aantal in het derde kwartaal gaat oplopen, vanwege de toenemende vakantiedrukte op de Nederlandse luchthavens.


Kwart passagiers: vertraging of annulering

In de eerste twee kwartalen van 2017 kreeg ruim een kwart van alle passagiers te maken met vertraging of zelfs annulering van hun vlucht. Dit zijn vertragingen van minimaal een kwartier. Vlucht-vertraagd.nl heeft in deze kwartalen meer dan 42.000 aanvragen binnen gekregen voor claims. In de vakantieperiode loopt dit op tot 1.000 aanvragen per dag, waarmee het aantal claims dit jaar zal verdubbelen ten opzichte van 2016.


Recht op financiële vergoeding

Uit onderzoek van Vlucht-vertraagd.nl komt naar voren dat slechts vijftien procent van de Nederlandse bevolking zich bewust is van de Europese wetgeving. Deze stelt dat passagiers bij een vertraging van meer dan drie uur, een overboeking of een annulering recht hebben op een vergoeding. In totaal waren er in de eerste twee kwartalen van dit jaar 3.166 probleemvluchten waarbij ruim 430.000 passagiers recht hadden op een financiële vergoeding, waaronder circa 139.000 Nederlandse passagiers.


Grootste oorzaak vertraging

"De meeste mensen weten dat een vlucht minimaal drie uur vertraagd moet zijn, maar vinden het moeilijk te beoordelen of een vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden'', vertelt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-vertraagd.nl. Buitengewone omstandigheden liggen buiten de macht van de vliegtuigmaatschappij. In dat geval heeft de passagier geen recht op een schadevergoeding. Een defect vliegtuig is een van de veel gehoorde redenen voor vertraging en geeft, net als de meeste andere oorzaken, gewoon recht op een vergoeding.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, vertragingen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.