Geplaatst op: 03-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden

Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden
Bron: Shutterstock
De gemeente Amsterdam gaat fietsen verwijderen die in de openbare ruimte staan met het doel ze te verhuren als deelfiets. Reden voor deze maatregel is dat het aantal fietsen in de stad door de deelfietsen alleen maar toeneemt, in plaats van dat het er minder worden, zoals de bedoeling was. De gemeente wil niet dat de deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen.

De chaos van de vrije markt in de publieke ruimte

"Wat je in Amsterdam ziet is de chaos van de vrije markt die voor hun businessmodel parasiteren op de publieke ruimte”, zegt toerisme-redacteur Ton Vermeulen. "In steden als Antwerpen, Parijs of zelfs Namen zijn deelfietsen vanuit de overheid georganiseerd. Zo zie je in Antwerpen dat het gebruik door de eigen inwoners en forensen groot is. Bij Antwerpen Centraal worden dagelijks duizenden fietsen verhuurd. Door de vele automatische uitleen- en inleverstations, een goed bevoorradingssysteem en een uniform en betrouwbaar systeem geven inwoners hun eigen fiets op wat een rustiger en minder rommelig straatbeeld oplevert.”


Prima systeem in Antwerpen

Antwerpen heeft zo'n 170 stations met ruim 3.000 fietsen. In Antwerpen kost een jaarpas slechts 49 euro, zijn de fietsen door het bijzondere model niet aantrekkelijk voor dieven, beschikken over onderhoudsvriendelijke cardanaandrijving, anti-lekbanden en 3 versnellingen. Het systeem is zo populair dat vorig jaar 11.000 mensen op de wachtlijst stonden voor een jaarpas. Toeristen kunnen ze voor 4 euro per dag of 10 euro per week huren. Het gebruik is de eerste 30 minuten gratis, daarna moet voor elk half uur worden betaald. De fietsen mogen maximaal 4 uur per rit worden gebruikt. Dat stimuleert het snel terug inleveren bij de stations.



Deelfietsen in Antwerpen


Amsterdam moet nu optreden

In Amsterdam is het door de vele aanbieders danig uit de hand gelopen en gaat de gemeente nu het uitgeven van deelfietsen in de openbare ruimte verbieden. Natuurlijk mag je een fiets parkeren in de openbare ruimte, ook een gehuurde of zogenaamde deelfiets. Wat niet mag is de openbare ruimte als uitgifteplek gebruiken. En dat is precies wat een aantal van de deelfietsbedrijven nu doet. Hierdoor worden parkeerplekken die Amsterdammers en bezoekers hard nodig hebben bezet.


Ook bewoners moeten deelfietsen gaan gebruiken

Om ervoor te zorgen dat er plek in het rek is en blijft voor Amsterdamse fietsen worden de deelfietsen komende periode verwijderd. De stadsdelen zullen hierop handhaven. De aanbieders van deelfietsen die nu in de stad actief zijn, worden hierover geïnformeerd. De gemeente gaat met de markt, waaronder ook de bedrijven die nu al actief zijn in de stad, in gesprek. Als naast de toeristen ook de bewoners gebruik gaan maken van dit deelsysteem en minder eigen fietsen gaan bezitten, dan kan dit concept bijdragen aan het verlagen van de fietsparkeerdruk. Om dit op een gereguleerde manier te kunnen doen is het nodig nieuw beleid vast te stellen.

Link: https://www.velo-antwerpen.be/nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: deelfietsen, openbare ruimte, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.
21/10/24
Exclusief voor leden
Boot Holland wil meer beleving zijn
In 2025 gaat Boot Holland een fase in. De indoor watersportbeurs van Nederland krijgt een moderne nautische look, wat zowel vaste bezoekers als nieuwe watersportliefhebbers aanspreekt.
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
 Peter Brussel - Algemeen Voorzitter HISWA-RECRON - overleden
Peter Brussel, Algemeen Voorzitter van HISWA-RECRON, is op zondag 6 oktober 2024 onverwachts overleden.
20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Met de opening van twee nieuwe bruggen en een extra jachthaven is weer een vernieuwing bereikt in He...
08/07/24
Grotere boten kunnen via Súd Ie van Dokkum naar Lauwersoog
De Vaarroute Súd Ie is sinds kort in zijn geheel bevaarbaar voor boten in de DM-klasse met een beperkte diepgang en met een maximale hoogte van 2.40 meter. Om dit mogelijk te maken zijn alle bruggen op de route de afgelopen jaren verhoogd naar 2.50 meter.
01/07/24
Exclusief voor leden
165 schepen maken erfgoedtour - 15 etappeplaatsen
De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) bestaat dit jaar een halve eeuw. Op 6 juli begint vanuit Middelburg een spectaculaire erfgoedtour door het hele land met circa 165 historische schepen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.