Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden
De chaos van de vrije markt in de publieke ruimte
"Wat je in Amsterdam ziet is de chaos van de vrije markt die voor hun businessmodel parasiteren op de publieke ruimte”, zegt toerisme-redacteur Ton Vermeulen. "In steden als Antwerpen, Parijs of zelfs Namen zijn deelfietsen vanuit de overheid georganiseerd. Zo zie je in Antwerpen dat het gebruik door de eigen inwoners en forensen groot is. Bij Antwerpen Centraal worden dagelijks duizenden fietsen verhuurd. Door de vele automatische uitleen- en inleverstations, een goed bevoorradingssysteem en een uniform en betrouwbaar systeem geven inwoners hun eigen fiets op wat een rustiger en minder rommelig straatbeeld oplevert.”
Prima systeem in Antwerpen
Antwerpen heeft zo'n 170 stations met ruim 3.000 fietsen. In Antwerpen kost een jaarpas slechts 49 euro, zijn de
fietsen door het bijzondere model niet aantrekkelijk voor dieven, beschikken
over onderhoudsvriendelijke cardanaandrijving, anti-lekbanden en 3
versnellingen. Het systeem is zo populair dat vorig jaar 11.000 mensen op de wachtlijst stonden voor een jaarpas. Toeristen kunnen ze voor 4 euro per dag of 10 euro per week
huren. Het gebruik is de eerste 30 minuten gratis, daarna moet voor elk half uur
worden betaald. De fietsen mogen maximaal 4 uur per rit worden gebruikt. Dat
stimuleert het snel terug inleveren bij de stations.
Deelfietsen in Antwerpen
Amsterdam moet nu optreden
In Amsterdam is het door de vele aanbieders danig uit de hand gelopen en gaat de gemeente nu het uitgeven van deelfietsen in de openbare ruimte verbieden. Natuurlijk mag je een fiets parkeren in de openbare ruimte, ook een gehuurde of zogenaamde deelfiets. Wat niet mag is de openbare ruimte als uitgifteplek gebruiken. En dat is precies wat een aantal van de deelfietsbedrijven nu doet. Hierdoor worden parkeerplekken die Amsterdammers en bezoekers hard nodig hebben bezet.
Ook bewoners moeten deelfietsen gaan gebruiken
Om ervoor te zorgen dat er plek in het rek is en blijft voor Amsterdamse fietsen worden de deelfietsen komende periode verwijderd. De stadsdelen zullen hierop handhaven. De aanbieders van deelfietsen die nu in de stad actief zijn, worden hierover geïnformeerd. De gemeente gaat met de markt, waaronder ook de bedrijven die nu al actief zijn in de stad, in gesprek. Als naast de toeristen ook de bewoners gebruik gaan maken van dit deelsysteem en minder eigen fietsen gaan bezitten, dan kan dit concept bijdragen aan het verlagen van de fietsparkeerdruk. Om dit op een gereguleerde manier te kunnen doen is het nodig nieuw beleid vast te stellen.