Geplaatst op: 03-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden

Amsterdam gaat deelfietsen in openbare ruimte verbieden
Bron: Shutterstock
De gemeente Amsterdam gaat fietsen verwijderen die in de openbare ruimte staan met het doel ze te verhuren als deelfiets. Reden voor deze maatregel is dat het aantal fietsen in de stad door de deelfietsen alleen maar toeneemt, in plaats van dat het er minder worden, zoals de bedoeling was. De gemeente wil niet dat de deelfietsen de schaarse openbare ruimte in beslag nemen.

De chaos van de vrije markt in de publieke ruimte

"Wat je in Amsterdam ziet is de chaos van de vrije markt die voor hun businessmodel parasiteren op de publieke ruimte”, zegt toerisme-redacteur Ton Vermeulen. "In steden als Antwerpen, Parijs of zelfs Namen zijn deelfietsen vanuit de overheid georganiseerd. Zo zie je in Antwerpen dat het gebruik door de eigen inwoners en forensen groot is. Bij Antwerpen Centraal worden dagelijks duizenden fietsen verhuurd. Door de vele automatische uitleen- en inleverstations, een goed bevoorradingssysteem en een uniform en betrouwbaar systeem geven inwoners hun eigen fiets op wat een rustiger en minder rommelig straatbeeld oplevert.”


Prima systeem in Antwerpen

Antwerpen heeft zo'n 170 stations met ruim 3.000 fietsen. In Antwerpen kost een jaarpas slechts 49 euro, zijn de fietsen door het bijzondere model niet aantrekkelijk voor dieven, beschikken over onderhoudsvriendelijke cardanaandrijving, anti-lekbanden en 3 versnellingen. Het systeem is zo populair dat vorig jaar 11.000 mensen op de wachtlijst stonden voor een jaarpas. Toeristen kunnen ze voor 4 euro per dag of 10 euro per week huren. Het gebruik is de eerste 30 minuten gratis, daarna moet voor elk half uur worden betaald. De fietsen mogen maximaal 4 uur per rit worden gebruikt. Dat stimuleert het snel terug inleveren bij de stations.



Deelfietsen in Antwerpen


Amsterdam moet nu optreden

In Amsterdam is het door de vele aanbieders danig uit de hand gelopen en gaat de gemeente nu het uitgeven van deelfietsen in de openbare ruimte verbieden. Natuurlijk mag je een fiets parkeren in de openbare ruimte, ook een gehuurde of zogenaamde deelfiets. Wat niet mag is de openbare ruimte als uitgifteplek gebruiken. En dat is precies wat een aantal van de deelfietsbedrijven nu doet. Hierdoor worden parkeerplekken die Amsterdammers en bezoekers hard nodig hebben bezet.


Ook bewoners moeten deelfietsen gaan gebruiken

Om ervoor te zorgen dat er plek in het rek is en blijft voor Amsterdamse fietsen worden de deelfietsen komende periode verwijderd. De stadsdelen zullen hierop handhaven. De aanbieders van deelfietsen die nu in de stad actief zijn, worden hierover geïnformeerd. De gemeente gaat met de markt, waaronder ook de bedrijven die nu al actief zijn in de stad, in gesprek. Als naast de toeristen ook de bewoners gebruik gaan maken van dit deelsysteem en minder eigen fietsen gaan bezitten, dan kan dit concept bijdragen aan het verlagen van de fietsparkeerdruk. Om dit op een gereguleerde manier te kunnen doen is het nodig nieuw beleid vast te stellen.

Link: https://www.velo-antwerpen.be/nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: deelfietsen, openbare ruimte, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.