Camping Heeg bereidt zich voor op Culturele Hoofdstad 2018
In 2018 is Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa. Dat gaat naar verwachting heel wat internationale bezoekers naar de Friese hoofdstad trekken. Omdat campings vaak alleen nog maar groeien op de internationale markt wil Watersportcamping Heeg daar optimaal op voorbereid zijn.
Website in vijf talen
De camping had zijn website al in het Duits en Engels vertaald en natuurlijk spreken de Franse en Spaanse gasten die Nederland bezoeken ook wel wat Engels. Toch is het gastvriendelijker om informatie ook in hun eigen taal te geven. Vandaar dat de camping ervoor kiest de website nu tevens in het Spaans en Frans te vertalen. Bovendien onderzoekt een afstudeerstagiaire momenteel wat de camping aan zal moeten passen op het gebied van marketing en communicatie.
Prachtige natuur
Friesland kan Spaanse en Franse gasten op het gebied van flora en fauna van alles aanbieden. "De natuur is hier letterlijk om de hoek”, zegt eigenaresse Veldhuizen. "Het prachtige Poelengebied, het water waaraan de camping direct ligt, biedt broedplaatsen aan bijzondere watervogels. En op de camping wemelt het ook van de vogels, bijen en vlinders”. Dat is iets dat deze internationale gasten niet gewend zijn.
Internationale markt is een grote kans
"De Culturele Hoofdstad is een grote kans voor ondernemers in de recreatieve- en toeristische sector. Vooral voor een camping als die van ons, die zich richt op cultuur en natuur. We hebben altijd co-creaties met de creatieve sector. Bijvoorbeeld de ‘literaire caravan’, toen topschrijvers als Tommy Wieringa naar onze camping kwamen. Of het ‘douche zingen voor dummy’s’, onder leiding van opera zangeres Lucette van de Berg. Nu komen er met het oog op de Culturele Hoofdstad meer projecten op de camping én de regio. Projecten die van nature al een link hebben met bijvoorbeeld Frankrijk; zoals Mata Hari en de Giants”. Op cultureel gebied kunnen we de Spaanse en Franse gasten dus ook veel bieden. " Nu kunnen we nog mooi voorzichtig en rustig ervaring opbouwen met deze nieuwe doelgroepen”, vertelt Veldhuizen, "Zodat we er volgend jaar echt helemaal klaar voor zijn!”.