Geplaatst op: 09-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen
Bron: Jordan Tan / Shutterstock.com
De Media Markt heeft na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de verkoop van de zogeheten Grand Prix reizen aangepast. De elektronicaretailer organiseert reizen naar race-evenementen. Die zijn een groot succes, zo was de eerste reis naar Abu Dhabi met 300 arrangementen in 10 minuten uitverkocht.


Media Markt maakt nu duidelijk wie de reis organiseert en vermeldt de prijzen transparanter. Ook biedt het bedrijf dat de reizen organiseert nu de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Ten slotte zijn de creditcardkosten voor deze reizen op € 0,- gezet, onder het geldende maximum. Consumenten die teveel creditcardkosten hadden betaald, hebben deze teruggekregen.


Enkele weken geleden ontving ACM signalen dat ‘Media Markt Club’ de consumentenregels niet goed naleefde bij de verkoop van Grand Prix arrangementen. De ACM heeft de situatie beoordeeld. De Media Markt heeft de zaken vervolgens op orde gebracht:

  • onvermijdbare vaste kosten bij de reizen zijn in één oogopslag zichtbaar;
  • de consumenten krijgen informatie onder meer over wie de reisorganisator is;
  • de wettelijk vereiste garantieregeling in geval van faillissement is geregeld;
  • er worden geen creditcardkosten in rekening gebracht. De consumenten die al geboekt hadden, hebben teveel betaalde creditcardkosten teruggekregen.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "De regels die consumenten beschermen zijn er niet voor niets. Het is belangrijk dat bij verkoop van reisproducten de regels worden nageleefd. Door deze snelle actie hebben we verdere schade voor consumenten voorkomen.”


Mediamarkt heeft inmiddels al reizen verkocht naar Melbourne, Sochi, Montreal, Shanghai, Barcelona, Sakhir en Monte Carlo. Op het programma staan Spa-Francorchamps en Marina Bay-Singapore.

Trefwoorden: reisbranche, touroperators, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Management Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...