MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen
Media Markt maakt nu duidelijk wie de reis organiseert en vermeldt de prijzen transparanter. Ook biedt het bedrijf dat de reizen organiseert nu de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Ten slotte zijn de creditcardkosten voor deze reizen op € 0,- gezet, onder het geldende maximum. Consumenten die teveel creditcardkosten hadden betaald, hebben deze teruggekregen.
Enkele weken geleden ontving ACM signalen dat ‘Media Markt Club’ de consumentenregels niet goed naleefde bij de verkoop van Grand Prix arrangementen. De ACM heeft de situatie beoordeeld. De Media Markt heeft de zaken vervolgens op orde gebracht:
- onvermijdbare vaste kosten bij de reizen zijn in één oogopslag zichtbaar;
- de consumenten krijgen informatie onder meer over wie de reisorganisator is;
- de wettelijk vereiste garantieregeling in geval van faillissement is geregeld;
- er worden geen creditcardkosten in rekening gebracht. De consumenten die al geboekt hadden, hebben teveel betaalde creditcardkosten teruggekregen.
Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "De regels die consumenten beschermen zijn er niet voor niets. Het is belangrijk dat bij verkoop van reisproducten de regels worden nageleefd. Door deze snelle actie hebben we verdere schade voor consumenten voorkomen.”
Mediamarkt heeft inmiddels al reizen verkocht naar Melbourne, Sochi, Montreal, Shanghai, Barcelona, Sakhir en Monte Carlo. Op het programma staan Spa-Francorchamps en Marina Bay-Singapore.