Geplaatst op: 09-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen
Bron: Jordan Tan / Shutterstock.com
De Media Markt heeft na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de verkoop van de zogeheten Grand Prix reizen aangepast. De elektronicaretailer organiseert reizen naar race-evenementen. Die zijn een groot succes, zo was de eerste reis naar Abu Dhabi met 300 arrangementen in 10 minuten uitverkocht.


Media Markt maakt nu duidelijk wie de reis organiseert en vermeldt de prijzen transparanter. Ook biedt het bedrijf dat de reizen organiseert nu de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Ten slotte zijn de creditcardkosten voor deze reizen op € 0,- gezet, onder het geldende maximum. Consumenten die teveel creditcardkosten hadden betaald, hebben deze teruggekregen.


Enkele weken geleden ontving ACM signalen dat ‘Media Markt Club’ de consumentenregels niet goed naleefde bij de verkoop van Grand Prix arrangementen. De ACM heeft de situatie beoordeeld. De Media Markt heeft de zaken vervolgens op orde gebracht:

  • onvermijdbare vaste kosten bij de reizen zijn in één oogopslag zichtbaar;
  • de consumenten krijgen informatie onder meer over wie de reisorganisator is;
  • de wettelijk vereiste garantieregeling in geval van faillissement is geregeld;
  • er worden geen creditcardkosten in rekening gebracht. De consumenten die al geboekt hadden, hebben teveel betaalde creditcardkosten teruggekregen.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "De regels die consumenten beschermen zijn er niet voor niets. Het is belangrijk dat bij verkoop van reisproducten de regels worden nageleefd. Door deze snelle actie hebben we verdere schade voor consumenten voorkomen.”


Mediamarkt heeft inmiddels al reizen verkocht naar Melbourne, Sochi, Montreal, Shanghai, Barcelona, Sakhir en Monte Carlo. Op het programma staan Spa-Francorchamps en Marina Bay-Singapore.

Trefwoorden: reisbranche, touroperators, evenementen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.