Geplaatst op: 10-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Noorwegen populaire camperbestemming

Noorwegen populaire camperbestemming
Foto: NKC

Noorwegen is een populaire camperbestemming. Maar liefst zeven procent van de camperaars gaat deze zomer naar het Scandinavische land. Camperaars kiezen vaker voor een Scandinavische vakantiebestemming dan de gemiddelde Nederlandse vakantieganger. Dat blijkt uit onderzoek van de NKC, Europa’s grootste camperclub.


Noorwegen komt op de vierde plek in de top 10 van buitenlandse camperbestemmingen. Frankrijk is deze zomer met 25 procent weer favoriet, gevolgd door Duitsland (18%) en Italië (9%). Ook de Scandinavische landen Zweden en Denemarken staan (beide met drie procent) in de top 10. Wat opvalt aan de top 10 vakantiebestemmingen die het CBS onlangs bekendmaakte, is dat Noorwegen daarin ontbreekt. Onder camperaars is deze bestemming dus wel populair.


Wild camperen populair

In ruim een kwart van alle overnachtingen in Noorwegen staat men met de camper in de vrije natuur. Wild camperen is in Noorwegen een stuk populairder dan in andere landen. Camperaars mogen hier maximaal drie nachten vrij staan met de camper, op ten minste honderd meter afstand van een woonhuis. Van de overige overnachtingen vindt 39% plaats op een camping en 32 procent overnacht op een camperplaats. Bijna de helft van de camperaars gaat voor een maand of langer naar Noorwegen. De fjorden zijn de populairste Noorse bestemming. Ruim de helft van de camperaars koerst af op deze beroemde inhammen in de bergachtige kust. Daarna volgen Zuid-Noorwegen (37%), Noord-Noorwegen met de Lofoten en de Noordkaap (30%) en Oost-Noorwegen met Oslo en Lillehammer (30%).


De NKC

De NKC behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt onder andere verzekeringen, reizen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, vakanties, noorwegen

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.