Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Economisch belang Nederlandse toerismesector blijft sterk groeien

Economisch belang Nederlandse toerismesector blijft sterk groeien
beijersbergen / Shutterstock.com
De bestedingen van toeristen in Nederland stegen in 2016 met bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. De toerismesector groeit al jaren harder dan de Nederlandse economie. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.


In 2016 is de toerismesector goed voor een toegevoegde waarde van 24,8 miljard euro. In 2010 lag dit met 17,3 miljard euro ruim 43 procent lager. De toerismesector is de afgelopen jaren harder gegroeid dan de economie. Hierdoor is het aandeel van de toerismesector in de toegevoegde waarde gestegen van 3,0 procent in 2010 naar 3,9 procent in 2016.



Buitenlandse toerist drijfveer achter groei

Toeristen uit het buitenland stuwen de groei van de toerismesector. In 2016 gaven buitenlandse toeristen 21 miljard euro uit in Nederland, 1,3 miljard euro (bijna 7 procent) meer dan in het jaar daarvoor. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen was ruim 6 procent hoger dan in 2015.


Ook veel boekingen lopen via Nederland

Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.


Binnenlandse besteding groeien ook

Ook Nederlanders hebben als toeristen in eigen land meer geld uitgegeven aan vakanties, uitjes en overige recreatie zoals sporten en funshoppen. Zij besteedden hieraan 45 miljard euro in 2016, 1,5 miljard euro (ruim 3 procent) meer dan in 2015.


641 duizend banen

Het aantal banen in de toerismesector steeg in 2016 met 2,1 procent naar 641 duizend. Dit staat gelijk aan een stijging van ruim 13 duizend banen. Het aantal banen in de Nederlandse economie steeg vorig jaar met 1,0 procent. Het aandeel van de toerismesector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 6,4 procent. Omgerekend naar voltijdbanen was de sector in 2016 goed voor 389 duizend banen.


Driekwart banen in echte toeristische sectoren

Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit banen in karakteristieke toerismebranches zoals de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling en kunst en cultuur. Het resterende kwart zijn banen in onder meer de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.



Het arbeidsvolume nam in 2016 in alle activiteiten binnen de toerismesector toe ten opzichte van 2015. Het arbeidsvolume in de horeca liet met ruim 4 procent de grootste stijging zien. Ten opzichte van 2010 is het arbeidsvolume in de horeca met 20 procent toegenomen.


Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Nog veel meer over de economische betekenis van toerisme in het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 dat in oktober verschijnt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, toerisme, werkgelegenheid, arbeidsmarkt

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...