Geplaatst op: 21-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Economisch belang Nederlandse toerismesector blijft sterk groeien

Economisch belang Nederlandse toerismesector blijft sterk groeien
beijersbergen / Shutterstock.com
De bestedingen van toeristen in Nederland stegen in 2016 met bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. De toerismesector groeit al jaren harder dan de Nederlandse economie. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.


In 2016 is de toerismesector goed voor een toegevoegde waarde van 24,8 miljard euro. In 2010 lag dit met 17,3 miljard euro ruim 43 procent lager. De toerismesector is de afgelopen jaren harder gegroeid dan de economie. Hierdoor is het aandeel van de toerismesector in de toegevoegde waarde gestegen van 3,0 procent in 2010 naar 3,9 procent in 2016.



Buitenlandse toerist drijfveer achter groei

Toeristen uit het buitenland stuwen de groei van de toerismesector. In 2016 gaven buitenlandse toeristen 21 miljard euro uit in Nederland, 1,3 miljard euro (bijna 7 procent) meer dan in het jaar daarvoor. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen was ruim 6 procent hoger dan in 2015.


Ook veel boekingen lopen via Nederland

Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.


Binnenlandse besteding groeien ook

Ook Nederlanders hebben als toeristen in eigen land meer geld uitgegeven aan vakanties, uitjes en overige recreatie zoals sporten en funshoppen. Zij besteedden hieraan 45 miljard euro in 2016, 1,5 miljard euro (ruim 3 procent) meer dan in 2015.


641 duizend banen

Het aantal banen in de toerismesector steeg in 2016 met 2,1 procent naar 641 duizend. Dit staat gelijk aan een stijging van ruim 13 duizend banen. Het aantal banen in de Nederlandse economie steeg vorig jaar met 1,0 procent. Het aandeel van de toerismesector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 6,4 procent. Omgerekend naar voltijdbanen was de sector in 2016 goed voor 389 duizend banen.


Driekwart banen in echte toeristische sectoren

Ongeveer driekwart van het werk in de toerismesector bestaat uit banen in karakteristieke toerismebranches zoals de horeca, luchtvaart, reisorganisaties- en bemiddeling en kunst en cultuur. Het resterende kwart zijn banen in onder meer de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.



Het arbeidsvolume nam in 2016 in alle activiteiten binnen de toerismesector toe ten opzichte van 2015. Het arbeidsvolume in de horeca liet met ruim 4 procent de grootste stijging zien. Ten opzichte van 2010 is het arbeidsvolume in de horeca met 20 procent toegenomen.


Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Nog veel meer over de economische betekenis van toerisme in het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 dat in oktober verschijnt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, toerisme, werkgelegenheid, arbeidsmarkt

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.