Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie
Bron: Shutterstock

Meer dan driekwart van de ondervraagde Nederlanders die een vakantie hebben geboekt, heeft belangstelling voor het inzetten van een schoolse snipperdag. De helft van de ondervraagden boekt rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en ruim een kwart (26%) laat zijn boeking verzorgen door een reisbureau-adviseur. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek dat reisbrancheorganisatie ANVR samen met onderzoeksbureau GfK ieder kwartaal doet onder Nederlanders. Verder blijkt uit de boekingsstatistiek dat de boekingen voor zomervakanties 2 procent voor lopen op vorig jaar. 


ANVR pleit voor schoolsnipperdagen

Het merendeel van de huishoudens mét kinderen is geïnteresseerd in het vrij kunnen inzetten van een schoolse ‘snipperdag’. Zélf bepalen of een kind een dag eerder of een dag langer weg kan blijven, is gewenst bij ruim 75% van de ondervraagden. Frank Oostdam, directeur ANVR: ”Niet alleen kan daarmee -extreme- drukte naar en op de vakantiebestemming worden voorkomen, maar draagt ook bij aan een beter milieu, dat bij ons hoog in het vaandel staat. De ANVR pleit daarom al jaren voor deze wijze van schoolse snipperdagen, maar tot op heden mag alleen de school dit bepalen in plaats van ouders van de leerlingen.” ANVR pleit voor vijf vrij inzetbare snipperdagen die bijvoorbeeld ook kunnen worden ingezet voor familiebijeenkomsten.


Tweede kwartaal goed voor boeken zomerstrandvakanties

In het tweede kwartaal zijn meer zomerstrandvakanties geboekt dan in het eerste kwartaal. Dat komt omdat dichter op de zomervakanties veel mensen nog besluiten een strandvakantie te boeken. Stedentrips en rondreizen worden in het tweede kwartaal juist minder geboekt maar dat is logisch omdat dit type vakantie meer voorbereiding vraagt.


Boekingen +2 procent

De boekingen voor zomervakanties lopen tot en met juli 2 procent voor op vorig jaar. De maand juli zelf viel een beetje tegen met 1,5% minder boekingen voor zomervakanties ten opzichte van juli 2016. In juli heeft Turkije met +8 procent wel de start van mogelijk een inhaalslag gemaakt. Volgens ANVR hebben veel Nederlanders een last minute naar Turkije gepakt vanwege het aantrekkelijke weer en de scherpe prijs. Over het hele boekingsseizoen lopen de boekingen naar Turkije nog wel met 24,5 procent achter. Griekenland maakte een tegengestelde ontwikkeling door met 9 procent minder boekingen in juli maar tot en met juli juist een plus van 32 procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Griekenland vorig jaar in de min zat. Tot en met juli zijn de boekingen voor Spanje stabiel en in de maand juli plust Spanje met 4,5%.

De grootste zomerbestemming blijft Spanje gevolgd door Griekenland en Italië. Frankrijk staat op de vierde plaats en Turkije valt uit de top 3 en staat nu op positie vijf.


Bestemming, locatie en prijs belangrijke keuzefactoren

Bij de vakantiekeuze zijn vooral de bestemming (28%), de rustige locatie (18%) en de laagste prijs (28%) doorslaggevend. Aanbevelingen door familie en vrienden of vanuit de media en kindvriendelijkheid scoren beduidend lager.


Helft boekt rechtstreeks bij aanbieder

Het online boeken van een reis blijft groeien, blijkt uit het GfK/ANVR-onderzoek. In het tweede kwartaal boekt 72% van de ondervraagden zijn reis via een website, overige boekers doen dat via email, telefoon, app of persoonlijk contact. Van de ondervraagden boekt 54% rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en laat ruim een kwart (26%) zijn boeking professioneel verzorgen door een reisbureau-adviseur. En hoe betaalt de Nederlander dit? Bijna de helft van de Nederlanders (46%) gebruikt hiervoor zijn vakantiegeld, terwijl nog eens 46% zijn voor de vakantie bedoelde geld verdeelt over meerdere posten.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen, vakantievoorkeuren

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
07/04/25
Negende stillere Airbus voor Transavia
De Transavia-vloot wordt steeds jonger en moderner, en dus ook schoner, stiller en zuiniger.
07/04/25
Voltron Nevera in Europa-Park wint prestigieuze TEA Thea Award
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...