Geplaatst op: 22-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie

Nederlanders willen schoolsnipperdag voor meer flexibele vakantie
Bron: Shutterstock

Meer dan driekwart van de ondervraagde Nederlanders die een vakantie hebben geboekt, heeft belangstelling voor het inzetten van een schoolse snipperdag. De helft van de ondervraagden boekt rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en ruim een kwart (26%) laat zijn boeking verzorgen door een reisbureau-adviseur. Dit zijn enkele resultaten uit het onderzoek dat reisbrancheorganisatie ANVR samen met onderzoeksbureau GfK ieder kwartaal doet onder Nederlanders. Verder blijkt uit de boekingsstatistiek dat de boekingen voor zomervakanties 2 procent voor lopen op vorig jaar. 


ANVR pleit voor schoolsnipperdagen

Het merendeel van de huishoudens mét kinderen is geïnteresseerd in het vrij kunnen inzetten van een schoolse ‘snipperdag’. Zélf bepalen of een kind een dag eerder of een dag langer weg kan blijven, is gewenst bij ruim 75% van de ondervraagden. Frank Oostdam, directeur ANVR: ”Niet alleen kan daarmee -extreme- drukte naar en op de vakantiebestemming worden voorkomen, maar draagt ook bij aan een beter milieu, dat bij ons hoog in het vaandel staat. De ANVR pleit daarom al jaren voor deze wijze van schoolse snipperdagen, maar tot op heden mag alleen de school dit bepalen in plaats van ouders van de leerlingen.” ANVR pleit voor vijf vrij inzetbare snipperdagen die bijvoorbeeld ook kunnen worden ingezet voor familiebijeenkomsten.


Tweede kwartaal goed voor boeken zomerstrandvakanties

In het tweede kwartaal zijn meer zomerstrandvakanties geboekt dan in het eerste kwartaal. Dat komt omdat dichter op de zomervakanties veel mensen nog besluiten een strandvakantie te boeken. Stedentrips en rondreizen worden in het tweede kwartaal juist minder geboekt maar dat is logisch omdat dit type vakantie meer voorbereiding vraagt.


Boekingen +2 procent

De boekingen voor zomervakanties lopen tot en met juli 2 procent voor op vorig jaar. De maand juli zelf viel een beetje tegen met 1,5% minder boekingen voor zomervakanties ten opzichte van juli 2016. In juli heeft Turkije met +8 procent wel de start van mogelijk een inhaalslag gemaakt. Volgens ANVR hebben veel Nederlanders een last minute naar Turkije gepakt vanwege het aantrekkelijke weer en de scherpe prijs. Over het hele boekingsseizoen lopen de boekingen naar Turkije nog wel met 24,5 procent achter. Griekenland maakte een tegengestelde ontwikkeling door met 9 procent minder boekingen in juli maar tot en met juli juist een plus van 32 procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Griekenland vorig jaar in de min zat. Tot en met juli zijn de boekingen voor Spanje stabiel en in de maand juli plust Spanje met 4,5%.

De grootste zomerbestemming blijft Spanje gevolgd door Griekenland en Italië. Frankrijk staat op de vierde plaats en Turkije valt uit de top 3 en staat nu op positie vijf.


Bestemming, locatie en prijs belangrijke keuzefactoren

Bij de vakantiekeuze zijn vooral de bestemming (28%), de rustige locatie (18%) en de laagste prijs (28%) doorslaggevend. Aanbevelingen door familie en vrienden of vanuit de media en kindvriendelijkheid scoren beduidend lager.


Helft boekt rechtstreeks bij aanbieder

Het online boeken van een reis blijft groeien, blijkt uit het GfK/ANVR-onderzoek. In het tweede kwartaal boekt 72% van de ondervraagden zijn reis via een website, overige boekers doen dat via email, telefoon, app of persoonlijk contact. Van de ondervraagden boekt 54% rechtstreeks bij de aanbieder, een derde boekt zijn reis via de reisorganisator en laat ruim een kwart (26%) zijn boeking professioneel verzorgen door een reisbureau-adviseur. En hoe betaalt de Nederlander dit? Bijna de helft van de Nederlanders (46%) gebruikt hiervoor zijn vakantiegeld, terwijl nog eens 46% zijn voor de vakantie bedoelde geld verdeelt over meerdere posten.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, boekingen, vakantievoorkeuren

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.