Geplaatst op: 24-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen
Bij camperclub NKC zijn meerdere meldingen binnengekomen over camperhandelaren die klanten bedreigen als ze zich via sociale media negatief uitlaten over hun bedrijf. Om duidelijk te krijgen of dit vaker gebeurt, heeft de NKC een meldpunt ingesteld, waar klanten die zoiets hebben meegemaakt hun verhaal kwijt kunnen.


Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten, positief en negatief.


Negatieve reviews verboden in algemene voorwaarden

Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.


Onaanvaardbaar

Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed, maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.


Meldpunt ingesteld

Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. De betreffende bedrijven worden hierop aangesproken. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.


Over NKC

De NKC, Europa's grootste camperclub, behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt o.a. verzekeringen, reizen en diverse mediakanalen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, caravans, recreatiemiddelen, bezit, klachten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.