NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen
Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar
op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van
campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten,
positief en negatief.
Negatieve reviews verboden in algemene voorwaarden
Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.
Onaanvaardbaar
Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De
bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en
om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt
de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere
sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed,
maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.
Meldpunt ingesteld
Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. De betreffende bedrijven worden hierop aangesproken. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.
Over NKC
De NKC, Europa's grootste camperclub, behartigt de belangen
van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt o.a. verzekeringen, reizen en
diverse mediakanalen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale
platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in
hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.