Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?
De milieu-impact van de honderdduizenden handdoeken die dagelijks voor hotels worden gewassen, is aanzienlijk. Al jaren worden hotelgasten met vriendelijke boodschappen gevraagd handoeken meerdere dagen te gebruiken, maar die teksten lijken aan dovemans oren gericht. En dat is een gemiste kans want door handdoeken vaker te gebruiken kunnen hotelgasten een substantiële bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Melvin Mak, Sustainability Manager TUI Benelux onderzocht dan ook wat de beste manier van communiceren is om gasten hun handdoeken meerdere dagen te laten gebruiken.
Onderzoeksopzet
Gedurende een maand werden in de 700 kamers van hotelaccommodatie TUI Magic Life Fuerteventura drie type boodschappen in drie verschillende talen (Engels, Spaans en Duits) gecommuniceerd. Een boodschap legt de nadruk op de milieuaspecten van handdoekgebruik (de gangbare boodschap),een boodschap met een vleugje humor erin verwerkt en een boodschap waarmee ingespeeld werd op de gewoonten van de gasten thuis. Daarnaast werd in een deel van de kamers helemaal geen boodschap achtergelaten.
Net als thuis
De boodschap waarmee de hotelgasten werden aangesproken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, bleek het meest effectief. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%. Bij de milieuboodschap steeg het hergebruik eveneens, maar in mindere mate; respectievelijk 38,6% en 43,1%. De humorboodschap scoorde het slechtst en zelfs lager (respectievelijk 25,8% en 32,6%) dan in de gevallen waarin helemaal geen boodschap op de hotelkamer lag.
Melvin Mak: "De boodschap waarin we humor verwerkt hadden, werd als onduidelijk ervaren. Bovendien is humor iets heel persoonlijks en kan ook nog per nationaliteit verschillen. De boodschap waarmee we de hotelgasten aanspraken op de gewoonte om net als thuis meerdere dagen eenzelfde handdoek te gebruiken, werd ervaren als vriendelijk, duidelijk en logisch.”
Miljoenen liters water besparen
De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu. Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt het op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en betekent het een reductie van CO₂ uitstoot van 1.676 kg per jaar. Als alle TUI hotels en resorts hierbij zouden worden betrokken, betekent dit jaarlijkse een besparing van ruim 17 miljoen liter water, 423.900 kWh en 228.000 kg minder CO₂ uitstoot. Het streven is dan ook om het onderzoek bij meer TUI hotels en resorts uit te voeren en zo een substantiële bijdrage te leveren aan de duurzaamheidstrategie van TUI Benelux.
Better Holidays Better World
Duurzaam toerisme is een belangrijke pijler voor TUI. De reisorganisatie streeft ernaar vakantiebestemmingen duurzaam te ontwikkelen, met respect voor mens, dier en natuur. Begin 2017 lanceerde TUI Benelux, de clusterorganisatie van TUI Nederland en TUI België, de Duurzaamheidsstrategie 2020: ‘Better Holidays Better World’. Met deze strategie wil de reisorganisatie maatschappelijke vraagstukken op het gebied van duurzaamheid verder aanpakken. TUI voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zodat ook de vakantiegangers van de toekomst kunnen blijven genieten van mooie vakantiebestemmingen.