Geplaatst op: 28-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?

Welke tekst werkt het beste bij het terugdringen van handdoekengebruik?
Bron: Shutterstock
Gasten aanspreken op hun thuisgedrag werkt het beste om hotelgasten aan te sporen handdoeken niet al na één keer gebruiken in de was te doen. Het benadrukken van de milieu-aspecten werkt ook maar minder. Een humoristische boodschap werkt niet. Dat heeft TUI onderzocht.

De milieu-impact van de honderdduizenden handdoeken die dagelijks voor hotels worden gewassen, is aanzienlijk. Al jaren worden hotelgasten met vriendelijke boodschappen gevraagd handoeken meerdere dagen te gebruiken, maar die teksten lijken aan dovemans oren gericht. En dat is een gemiste kans want door handdoeken vaker te gebruiken kunnen hotelgasten een substantiële bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Melvin Mak, Sustainability Manager TUI Benelux onderzocht dan ook wat de beste manier van communiceren is om gasten hun handdoeken meerdere dagen te laten gebruiken.


Onderzoeksopzet

Gedurende een maand werden in de 700 kamers van hotelaccommodatie TUI Magic Life Fuerteventura drie type boodschappen in drie verschillende talen (Engels, Spaans en Duits) gecommuniceerd. Een boodschap legt de nadruk op de milieuaspecten van handdoekgebruik (de gangbare boodschap),een boodschap met een vleugje humor erin verwerkt en een boodschap waarmee ingespeeld werd op de gewoonten van de gasten thuis. Daarnaast werd in een deel van de kamers helemaal geen boodschap achtergelaten.


Net als thuis

De boodschap waarmee de hotelgasten werden aangesproken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, bleek het meest effectief. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4%. Het hergebruik van de kleinere handdoeken liet een toename zien van 56,3%. Bij de milieuboodschap steeg het hergebruik eveneens, maar in mindere mate; respectievelijk 38,6% en 43,1%. De humorboodschap scoorde het slechtst en zelfs lager (respectievelijk 25,8% en 32,6%) dan in de gevallen waarin helemaal geen boodschap op de hotelkamer lag.


Melvin Mak: "De boodschap waarin we humor verwerkt hadden, werd als onduidelijk ervaren. Bovendien is humor iets heel persoonlijks en kan ook nog per nationaliteit verschillen. De boodschap waarmee we de hotelgasten aanspraken op de gewoonte om net als thuis meerdere dagen eenzelfde handdoek te gebruiken, werd ervaren als vriendelijk, duidelijk en logisch.”


Miljoenen liters water besparen

De resultaten van het onderzoek zijn veelbelovend. Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu. Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt het op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en betekent het een reductie van CO₂ uitstoot van 1.676 kg per jaar. Als alle TUI hotels en resorts hierbij zouden worden betrokken, betekent dit jaarlijkse een besparing van ruim 17 miljoen liter water, 423.900 kWh en 228.000 kg minder CO₂ uitstoot. Het streven is dan ook om het onderzoek bij meer TUI hotels en resorts uit te voeren en zo een substantiële bijdrage te leveren aan de duurzaamheidstrategie van TUI Benelux.


Better Holidays Better World

Duurzaam toerisme is een belangrijke pijler voor TUI. De reisorganisatie streeft ernaar vakantiebestemmingen duurzaam te ontwikkelen, met respect voor mens, dier en natuur. Begin 2017 lanceerde TUI Benelux, de clusterorganisatie van TUI Nederland en TUI België, de Duurzaamheidsstrategie 2020: ‘Better Holidays Better World’. Met deze strategie wil de reisorganisatie maatschappelijke vraagstukken op het gebied van duurzaamheid verder aanpakken. TUI voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zodat ook de vakantiegangers van de toekomst kunnen blijven genieten van mooie vakantiebestemmingen.


Trefwoorden: duurzaam toerisme, horeca, hotels

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...