Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?
Het onderzoek is eerder in 2002, 2006, 2010 en 2014 uitgevoerd. Voor de editie 2017 hebben de eerste gemeenten en marketingorganisaties zich reeds aangemeld.
Trek naar de stad zet door
Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle
stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers
laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale
economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate
in trek onder het groeiende aantal stedentrippers. Economisch gezien wordt
toerisme voor steden dus nog belangrijker en daarom is het van belang om te
weten hoe het met het toeristische imago van de steden staat. Steden kunnen
zich weer inschrijven voor het vierjaarlijkse toeristische imago-onderzoek
onder Nederlandse middelgrote en grote steden.
Sluit het beeld van een stad aan op de uitgedragen positionering?
Het onderzoek geeft de deelnemende steden antwoorden op belangrijke vragen, zoals:
- Wat is het beeld dat de (potentiële) bezoekers hebben van de stad?
- In hoeverre verschilt het beeld van de bezoekers met dat van de niet-bezoekers?
- Hoe verhoudt het beeld dat bezoekers hebben zich tot de positionering van de stad?
- Via welke media kunnen de steden de bezoeker het beste verleiden tot een bezoek?
Deelnemende steden kunnen ook zelf thema's aandragen die zij onderzocht willen zien. Het onderzoek wordt in het najaar van 2017 uitgevoerd. De resultaten zijn begin 2018 beschikbaar. Geïnteresseerde gemeenten en citymarketingorganisaties kunnen zich nog tot 22 september bij LAgroup (contactpersoon: Erik Grootscholte) aanmelden voor deelname aan het onderzoek.