Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?

Welke stad heeft het sterkste toeristische imago?
Foto: LAgroup
LAgroup en NBTC-NIPO Research starten binnenkort met de vijfde editie van het toeristisch imago-onderzoek van Nederlandse steden. Het onderzoek brengt in kaart wat het beeld is dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van de deelnemende steden. Ook geeft het inzicht in welke steden het sterkste toeristische imago van Nederland hebben, hoe de toeristische imago’s van de steden van elkaar verschillen en hoe die zich in de loop der jaren ontwikkelden.


Het onderzoek is eerder in 2002, 2006, 2010 en 2014 uitgevoerd. Voor de editie 2017 hebben de eerste gemeenten en marketing­organisaties zich reeds aangemeld.


Trek naar de stad zet door

Tijdens de recente economische crisis bleef toerisme mondiaal, tegen alle stromingen in, doorgroeien en de nieuwste CBS-cijfers laten zien dat de toerismesector de afgelopen jaren harder is gegroeid dan de totale economie. De mondiale trek naar de stad zet door en de stad is in toenemende mate in trek onder het groeiende aantal stedentrippers. Economisch gezien wordt toerisme voor steden dus nog belangrijker en daarom is het van belang om te weten hoe het met het toeristische imago van de steden staat. Steden kunnen zich weer inschrijven voor het vierjaarlijkse toeristische imago-onderzoek onder Nederlandse middelgrote en grote steden.


Sluit het beeld van een stad aan op de uitgedragen positionering?

Het onderzoek geeft de deelnemende steden antwoorden op belangrijke vragen, zoals:

  • Wat is het beeld dat de (potentiële) bezoekers hebben van de stad?
  • In hoeverre verschilt het beeld van de bezoekers met dat van de niet-bezoekers?
  • Hoe verhoudt het beeld dat bezoekers hebben zich tot de positionering van de stad?
  • Via welke media kunnen de steden de bezoeker het beste verleiden tot een bezoek?

Deelnemende steden kunnen ook zelf thema's aandragen die zij onderzocht willen zien. Het onderzoek wordt in het najaar van 2017 uitgevoerd. De resultaten zijn begin 2018 beschikbaar. Geïnteresseerde gemeenten en citymarketingorganisaties kunnen zich nog tot 22 september bij LAgroup (contactpersoon: Erik Grootscholte) aanmelden voor deelname aan het onderzoek.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: stedelijk toerisme, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...