Geplaatst op: 04-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Branche krijgt hoogleraar innovatie

Branche krijgt hoogleraar innovatie
Bron: Shutterstock

Prof. dr. Bas Hillebrand benoemd als bijzonder hoogleraar om de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ te bekleden. Reisbrancheorganisatie ANVR verbindt zich hiermee voor vijf jaar aan Nyenrode Business Universiteit. Hillebrand gaat binnen deze leerstoel onderzoek doen met de focus op marketing en innovatie in de reissector. Snelle digitale ontwikkelingen en kritische consumenten maken de reissector tot een dynamische branche waarin ANVR en Nyenrode veel ruimte zien voor onderzoek naar innovatie.


Frank Oostdam, voorzitter-directeur ANVR, is enthousiast over de benoeming van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar: "Dit is een heel speciale mijlpaal voor de ANVR en voor de reissector. Ik ben er van overtuigd dat deze samenwerking met Nyenrode en Hillebrand gaat leiden tot nieuwe inzichten en perspectieven waar wij als reissector ons voordeel mee kunnen doen.”


Innovatie
Door digitale technologieën hebben in de reissector de laatste jaren veel veranderingen plaatsgevonden. Nieuwe spelers in het reisveld doen hun intrede. Disruptors zetten de sector op zijn kop en de zoekende en boekende (zaken)reiziger is kritischer dan ooit. De snelle veranderingen vragen van reisondernemers veel flexibiliteit en constante vernieuwing. De ‘ondernemers in reizen’ binnen brancheorganisatie ANVR innoveren, ontwikkelen nieuwe business modellen en zetten nieuwe technologieën in om meerwaarde te creëren voor de vakantieganger of zakenreiziger.

Hillebrand over de ontwikkelingen in de branche: "Innovatie in de toerisme sector is niet goed te begrijpen zonder rekening te houden met de ecosystemen waarin innovatie ontstaat. Veel innovaties zijn technisch gezien uitstekend en slaan duidelijk aan bij klanten, maar hebben toch moeite om een blijvend succes te worden. In de toeristische sector kan bijvoorbeeld gedacht worden aan Airbnb, dat door onvoldoende rekening te houden met andere stakeholders, zoals lokale gemeenschappen en overheden, nu problemen begint te ondervinden in sommige steden.”


Nieuwe inzichten
Vanuit de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ gaat Hillebrand niet alleen onderzoeken hoe organisaties in de reissector innovaties en nieuwe business modellen ontwikkelen en op de markt zetten, maar ook het gedrag van de consument of zakenreiziger bestuderen. Met de onderzoeken vanuit de leerstoel wil de ANVR relevante, wetenschappelijke informatie en inzichten krijgen die haar leden reisondernemers helpen de (zaken)reiziger nog beter op weg te helpen.


Het onderzoek vindt plaats onder supervisie van prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer, directeur van het Center for Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode: "Wij zijn zeer verheugd met de benoeming van Bas Hillebrand. Zijn onderzoek vormt een waardevolle aanvulling op het wetenschappelijk onderzoek in het Center for Marketing & Supply Chain Management. Hierin staan (digitale) innovatie, waardeketens, klantgedrag en nieuwe businessmodellen in diverse sectoren centraal.”
Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...