Branche krijgt hoogleraar innovatie
Prof. dr. Bas Hillebrand benoemd als bijzonder hoogleraar om de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ te bekleden. Reisbrancheorganisatie ANVR verbindt zich hiermee voor vijf jaar aan Nyenrode Business Universiteit. Hillebrand gaat binnen deze leerstoel onderzoek doen met de focus op marketing en innovatie in de reissector. Snelle digitale ontwikkelingen en kritische consumenten maken de reissector tot een dynamische branche waarin ANVR en Nyenrode veel ruimte zien voor onderzoek naar innovatie.
Frank Oostdam, voorzitter-directeur ANVR, is enthousiast over de benoeming van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar: "Dit is een heel speciale mijlpaal voor de ANVR en voor de reissector. Ik ben er van overtuigd dat deze samenwerking met Nyenrode en Hillebrand gaat leiden tot nieuwe inzichten en perspectieven waar wij als reissector ons voordeel mee kunnen doen.”
Innovatie
Door digitale technologieën hebben in de reissector de laatste jaren veel
veranderingen plaatsgevonden. Nieuwe spelers in het reisveld doen hun intrede. Disruptors zetten de sector op zijn kop en
de zoekende en boekende (zaken)reiziger is kritischer dan ooit. De snelle
veranderingen vragen van reisondernemers veel flexibiliteit en constante
vernieuwing. De ‘ondernemers in reizen’ binnen brancheorganisatie ANVR innoveren,
ontwikkelen nieuwe business modellen en zetten nieuwe technologieën in om
meerwaarde te creëren voor de vakantieganger of zakenreiziger.
Hillebrand
over de ontwikkelingen in de branche: "Innovatie in de toerisme sector is niet
goed te begrijpen zonder rekening te houden met de ecosystemen waarin innovatie
ontstaat. Veel innovaties zijn technisch gezien uitstekend en slaan duidelijk
aan bij klanten, maar hebben toch moeite om een blijvend succes te worden. In
de toeristische sector kan bijvoorbeeld gedacht worden aan Airbnb, dat door
onvoldoende rekening te houden met andere stakeholders, zoals lokale
gemeenschappen en overheden, nu problemen begint te ondervinden in sommige
steden.”
Nieuwe inzichten
Vanuit de leerstoel ‘Innovations in
Tourism’ gaat Hillebrand niet alleen
onderzoeken hoe organisaties in de reissector innovaties en nieuwe business
modellen ontwikkelen en op de markt zetten, maar ook het gedrag van de consument
of zakenreiziger bestuderen. Met de onderzoeken vanuit de leerstoel wil de ANVR
relevante,
wetenschappelijke informatie en inzichten krijgen die haar leden
reisondernemers helpen de (zaken)reiziger nog beter op weg te helpen.
Het onderzoek vindt plaats onder supervisie van prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer, directeur van het Center for Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode: "Wij zijn zeer verheugd met de benoeming van Bas Hillebrand. Zijn onderzoek vormt een waardevolle aanvulling op het wetenschappelijk onderzoek in het Center for Marketing & Supply Chain Management. Hierin staan (digitale) innovatie, waardeketens, klantgedrag en nieuwe businessmodellen in diverse sectoren centraal.”