Geplaatst op: 04-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Branche krijgt hoogleraar innovatie

Branche krijgt hoogleraar innovatie
Bron: Shutterstock

Prof. dr. Bas Hillebrand benoemd als bijzonder hoogleraar om de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ te bekleden. Reisbrancheorganisatie ANVR verbindt zich hiermee voor vijf jaar aan Nyenrode Business Universiteit. Hillebrand gaat binnen deze leerstoel onderzoek doen met de focus op marketing en innovatie in de reissector. Snelle digitale ontwikkelingen en kritische consumenten maken de reissector tot een dynamische branche waarin ANVR en Nyenrode veel ruimte zien voor onderzoek naar innovatie.


Frank Oostdam, voorzitter-directeur ANVR, is enthousiast over de benoeming van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar: "Dit is een heel speciale mijlpaal voor de ANVR en voor de reissector. Ik ben er van overtuigd dat deze samenwerking met Nyenrode en Hillebrand gaat leiden tot nieuwe inzichten en perspectieven waar wij als reissector ons voordeel mee kunnen doen.”


Innovatie
Door digitale technologieën hebben in de reissector de laatste jaren veel veranderingen plaatsgevonden. Nieuwe spelers in het reisveld doen hun intrede. Disruptors zetten de sector op zijn kop en de zoekende en boekende (zaken)reiziger is kritischer dan ooit. De snelle veranderingen vragen van reisondernemers veel flexibiliteit en constante vernieuwing. De ‘ondernemers in reizen’ binnen brancheorganisatie ANVR innoveren, ontwikkelen nieuwe business modellen en zetten nieuwe technologieën in om meerwaarde te creëren voor de vakantieganger of zakenreiziger.

Hillebrand over de ontwikkelingen in de branche: "Innovatie in de toerisme sector is niet goed te begrijpen zonder rekening te houden met de ecosystemen waarin innovatie ontstaat. Veel innovaties zijn technisch gezien uitstekend en slaan duidelijk aan bij klanten, maar hebben toch moeite om een blijvend succes te worden. In de toeristische sector kan bijvoorbeeld gedacht worden aan Airbnb, dat door onvoldoende rekening te houden met andere stakeholders, zoals lokale gemeenschappen en overheden, nu problemen begint te ondervinden in sommige steden.”


Nieuwe inzichten
Vanuit de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ gaat Hillebrand niet alleen onderzoeken hoe organisaties in de reissector innovaties en nieuwe business modellen ontwikkelen en op de markt zetten, maar ook het gedrag van de consument of zakenreiziger bestuderen. Met de onderzoeken vanuit de leerstoel wil de ANVR relevante, wetenschappelijke informatie en inzichten krijgen die haar leden reisondernemers helpen de (zaken)reiziger nog beter op weg te helpen.


Het onderzoek vindt plaats onder supervisie van prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer, directeur van het Center for Marketing & Supply Chain Management van Nyenrode: "Wij zijn zeer verheugd met de benoeming van Bas Hillebrand. Zijn onderzoek vormt een waardevolle aanvulling op het wetenschappelijk onderzoek in het Center for Marketing & Supply Chain Management. Hierin staan (digitale) innovatie, waardeketens, klantgedrag en nieuwe businessmodellen in diverse sectoren centraal.”
Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.