Geplaatst op: 07-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NHTV doet onderzoek naar cultuurbeleving jongeren

NHTV doet onderzoek naar cultuurbeleving jongeren
Bron: Shutterstock
NHTV gaat onderzoeken hoe jongeren culturele activiteiten beleven om te ontdekken welke vormen van cultuur het beste aansluiten bij diverse groepen jongeren. Het onderzoek wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) in het kader van het themaprogramma JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving.


Grote groepen jongeren (met een migratieachtergrond, of in achterstandswijken) nemen vaak geen deel aan culturele activiteiten, ofwel alleen aan culturele activiteiten binnen hun eigen netwerken. Dit houdt maatschappelijke ongelijkheid en sociale tegenstellingen in stand. Om deze jongeren toch meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten gaat NHTV met innovatieve methoden onderzoek doen hoe verschillende groepen jongeren een breed palet aan culturele activiteiten beleven.


Culturele consumptie voor overbruggen maatschappelijke tegenstellingen

Door verschillende groepen jongeren meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten kan een stap worden gezet naar het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen. Zo kan culturele consumptie worden ingezet als een katalysator om inclusiviteit, en een bredere identiteitsvorming te bevorderen onder jongeren.


Doel van het onderzoek is om vast te stellen hoe verschillende groepen jongeren (autochtonen, 2e / 3e generatie allochtonen, recente migranten) een breed palet aan culturele activiteiten beleven. Daarmee wordt duidelijk welke vormen van cultuur het meest aanspreken bij de verschillende groepen. Zodoende kunnen beleidsmakers en culturele instellingen worden voorzien van gerichte aanbevelingen om cultuurparticipatie bij de verschillende groepen te vergroten en te verbreden.


Opzet onderzoek

Door middel van een experimentele onderzoeksopzet wordt gemeten hoe verschillende groepen jongeren een breed palet aan culturele activiteiten beleven. Culturele activiteiten die binnen, maar ook buiten hun eigen netwerk vallen. Beleving wordt gemeten met behulp van korte vragen via apps, en door een speciaal armbandje dat bepaalde fysiologische variabelen meet die samenhangen met de emoties die jongeren voelen tijdens de beleving. Met deze unieke combinatie van meetmethoden kan de cultuurbeleving heel precies in kaart worden gebracht.


Rol NHTV

Projectleider dr. Marcel Bastiaansen (NHTV) coördineert het onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met NHTV (dr Pieter de Rooij en dr Ondrej Mitas), dr Angelique Cramer (Universiteit van Tilburg), en Hilde Smetsers, directeur van Stichting Cultuurmarketing.


Subsidie NWO

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft financiering toegekend aan de aanvragen voor acht routes van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) van maximaal € 2,5 miljoen ieder. De Route Op weg naar veerkrachtige samenlevingen ontving financiering voor het themaprogramma JOIN – jongeren in een veerkrachtige samenleving. Dit themaprogramma wordt uitgewerkt door een groot aantal consortia. Het verheugt ons dat ons deelproject binnen dit themaprogramma uitgewerkt kan worden.

Trefwoorden: cultuur, culturele participatie, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.