Maastricht Marketing promoot dialect

Samen met Maastricht University en het Meertens Instituut Amsterdam is de Dialect Web App gelanceerd die iedereen stimuleert om dialect te leren spreken.
Bewustwording voor het positieve effect van dialectgebruikt
Op de Dialect Web App Maasgeluide.nl staat een vijftigtal zinnen in het Eèsjdes en Mestreechs, Nederlands en Engels. De web app verzamelt zoveel mogelijk verschillende uitspraken van de zinnen voor taalkundig onderzoek. Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen ongeacht hoe hij of zij het Eèsjdes en Mestreechs spreekt. Professor dr. Leonie Cornips, verbonden aan Maastricht University en het Meertens Instituut stelt: "We willen met deze web app met name meer bewustwording creëren voor het positieve effect van dialectgebruik, zonder daarbij dialect aan iemand te willen opleggen.”
Toeristen mogen meedoen
Maastricht Marketing promoot het Maastrichts dialect al langer met wekelijks een ‘cursusje dialect’. Op de Facebookpagina Visit Maastricht (www.facebook.com/visitmaastricht/) wordt elke dinsdag een Maastrichts woord gepost, zoals bijvoorbeeld ‘enne’, ‘poemel’ en ‘taankelendraod’. De uitspraak is te horen, het woord wordt toegelicht in een zin en de Nederlandse en Engelse vertalingen worden erbij gegeven. Via dit Dialect op dinsdag creëert Maastricht Marketing betrokkenheid onder bewoners van de stad. Toeristen kunnen zelf ervaren hoe het is om als een local te leven. Want wat is er nou leuker dan te weten hoe je een biertje bestelt in het dialect als je voor een weekendje naar Maastricht komt?