Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Maastricht Marketing promoot dialect

Maastricht Marketing promoot dialect
Een bijzonder initiatief van Maastricht Marketing, de ondersteuning van initiatieven waarbij dialect wordt gepromoot.


Samen met Maastricht University en het Meertens Instituut Amsterdam is de Dialect Web App gelanceerd die iedereen stimuleert om dialect te leren spreken.


Bewustwording voor het positieve effect van dialectgebruikt

Op de Dialect Web App Maasgeluide.nl staat een vijftigtal zinnen in het Eèsjdes en Mestreechs, Nederlands en Engels. De web app verzamelt zoveel mogelijk verschillende uitspraken van de zinnen voor taalkundig onderzoek. Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen ongeacht hoe hij of zij het Eèsjdes en Mestreechs spreekt. Professor dr. Leonie Cornips, verbonden aan Maastricht University en het Meertens Instituut stelt: "We willen met deze web app met name meer bewustwording creëren voor het positieve effect van dialectgebruik, zonder daarbij dialect aan iemand te willen opleggen.”


Toeristen mogen meedoen

Maastricht Marketing promoot het Maastrichts dialect al langer met wekelijks een ‘cursusje dialect’. Op de Facebookpagina Visit Maastricht (www.facebook.com/visitmaastricht/) wordt elke dinsdag een Maastrichts woord gepost, zoals bijvoorbeeld ‘enne’, ‘poemel’ en ‘taankelendraod’. De uitspraak is te horen, het woord wordt toegelicht in een zin en de Nederlandse en Engelse vertalingen worden erbij gegeven. Via dit Dialect op dinsdag creëert Maastricht Marketing betrokkenheid onder bewoners van de stad. Toeristen kunnen zelf ervaren hoe het is om als een local te leven. Want wat is er nou leuker dan te weten hoe je een biertje bestelt in het dialect als je voor een weekendje naar Maastricht komt?

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, limburg, taal, dialect, beleving

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...