Veel kansen voor watersport
Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB en HISWA Vereniging dat onder de vlag van de nationale campagne ‘Welkom op het Water’ is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge.
Booteigenaren willen wel eens iets anders
Bootbezitters brengen veel tijd door op hun boot. Zo wordt
gemiddeld 45 uur per maand in het seizoen op de zeilboot doorgebracht en 33 uur
op de motorboot. Hoewel ze het nog nooit hebben gedaan, zou driekwart van de
booteigenaren graag nog eens iets anders op watergebied willen proberen zoals
duiken (28%), waterskiën, wakeboarden of jetskiën (22%), surfen (19%) en
recreëren in een huisje aan het water (18%). De groep bootbezitters die een
andere watersport of wateractiviteit wil gaan beoefenen is daarmee groot en
toont aan dat er een grote potentie is om huidige watersporters meer uren op
het water te houden.
Verhuren heeft de toekomst
Bijna de helft van de bootbezitters heeft plannen om in de toekomst de boot te verkopen. Meer dan de helft van deze groep zou dan ook weer een andere boot kopen en wil dus actief blijven in de watersport. Van de bootbezitters heeft 16% het afgelopen jaar iets gehuurd op waterrecreatiegebied en van de niet-bootbezitters 36%. De open motorboot (37%) is het afgelopen jaar het meest gehuurd, gevolgd door de open zeilboot (23%), een kajuitzeilboot (21%), een kano of kajak (16%), een (surf)plank (13%), duikmateriaal (10%) en een wetsuit (9%). Maar niet alleen in Nederland wordt gehuurd, 43% van de huur heeft plaatsgevonden in het buitenland. De helft van de deelnemers aan dit onderzoek verwacht dat er in de komende vijf jaar veel meer gehuurd gaat worden.
Waterkampioen
Een uitgebreid artikel over het onderzoek is te lezen in de septembereditie van de Waterkampioen.