Geplaatst op: 11-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe BNNVARA neprecensies plaatst bij een nepappartement

Hoe BNNVARA neprecensies plaatst bij een nepappartement
Afgelopen zaterdag was onze branche helaas weer negatief in het nieuws. Deze keer met neprecensies die het tv-programma Kassa van BNNVARA geplaatst had bij een door de redactie verzonnen nepappartement in Spanje. Ja, u leest het goed: 2x nep.


Probleemloos kon de redactie een nepaccommodatie op de sites van Tripadvisor en Zoover plaatsen en gedurende twee maanden neprecensies plaatsen. Alsof dat nog niet erg genoeg was, waren de reacties van beide organisaties nog eens erg teleurstellend.  


Controlemechanismen werken niet goed

Ook social-media expert Jeroen Vinkesteijn van NHTV had er in de uitzending geen goed woord voor over. Duidelijk is dat de controlemechanismen op nepaanbod en neprecensies niet goed werken. Volgens Vinkesteijn kiezen de bedrijven voor massa en zijn daarom ongelukjes niet uit te sluiten. Helaas is transparantie daarover ver te zoeken en dat is teleurstellend.

Volgens Tripadvisor was dit een niets zeggend experiment. "Het plaatsen van een recensie van een niet-bestaand appartement is iets heel anders dan de neprecensies die wij elke dag onderscheppen.” Volgens Jeroen Vinkesteijn heeft Kassa juist een keurig experiment uitgevoerd: "Dit experiment toont aan dat een aantal filters van de bedrijven blijkbaar niet werken. Om dat nietszeggend te noemen is nogal wat. Het zou bij de bedrijven alarmbellen moeten doen afgaan. Nog deze week konden wij 10 nepreviews plaatsen en die zijn er ook probleemloos doorgekomen.”



Fakereviews

Naar schatting zijn 5 tot 10 procent van alle recensies fake. Dat lijkt in de enorme stroom van recensies onschuldig maar is ernstiger als je weet dat 80 tot 93 procent van de reizigers die een accommodatie zoekt op reviewsites kijkt en zegt dat het oordeel op een vergelijkssite mede van invloed is op de uiteindelijke keuze. Wereldwijd is Tripadvisor met 300 miljoen bezoekers en 500 miljoen reviews de grootste. In Nederland is Zoover met 2 miljoen reviews toonaangevend. Dat het ook anders kan, bewijzen sites als Booking.com, Hotels.com en Expedia.nl waar je pas een beoordeling kunt achterlaten na een daadwerkelijk verblijf.




Casa Caja

Zowel Tripadvisor als Zoover zeggen al enige tijd dat ze maatregelen hebben genomen om nepbeoordelingen te weren. De redactie van Kassa vroeg zich af of die anti-fraudemaatregelen van TripAdvisor en Zoover eigenlijk wel werken en nam de proef op de som. Ze zetten hun eigen appartement op: Casa Caja, letterlijk vertaald 'Huize Kassa'. Een niet bestaand appartement dat is opgezet om neprecensies te kunnen plaatsen.” Als die niet geplaatst worden, werken de beschermingsmaatregelen van Tripadvisor en Zoover en hebben we geen verhaal. Als ze wel geplaatst worden hebben twee van de grootste beoordelingssites ter wereld een betrouwbaarheidsprobleem”, schrijft Kassa op haar website waar ze precies uitleggen hoe ze te werk zijn gegaan.


Geen enkele neprecensie verwijderd

In twee maanden tijd groeit het aantal door vrienden en kennissen geplaatste neprecensies gestaag. Geen enkele neprecensie wordt eruit gefilterd. Op 20 mei hebben ze op Tripadvisor 20 valse recensies staan met een gemiddelde beoordeling van 4 van de 5 punten. Op de gekoppelde verhuursite Holidaylettings springt Casa Caja er zelfs uit met de vermelding ‘Very Good’. Bij Zoover staan er op dat moment 20 neprecensies die een gemiddelde score van 7.4 geven. Opvallend is dat sommige neprecensies duidelijk verwijzen naar een bezoek dat lag voordat Casa Caja bij de reviewsites was aangemeld. Pas toen de redactie recensies ging insturen die duidelijk over de top waren, werden ze uitgefilterd.


Reacties Zoover en Tripadvisor

Op woensdag 24 mei werden Zoover en Tripadvisor door Kassa geïnformeerd over Casa Caja en worden ze uitgenodigd voor de uitzending die aanvankelijk voor 27 mei gepland staat. "Het verhaal wordt uiteindelijk uitgesteld naar de eerste uitzending van het nieuwe seizoen, 9 september. Maar Tripadvisor en Zoover zijn op dat moment ingelicht en halen Casa Caja van hun platforms. Zowel Tripadvisor en Zoover wilden niet naar de studio komen”, schrijft Kassa. Zoover zegt nog nooit te maken hebben gehad met nep accommodaties. "Het experiment van Kassa was de eerste keer. Meteen nadat we daarvan op de hoogte werden gesteld, hebben we onze maatregelen nog verder aangescherpt. We zijn er dan ook van overtuigd dat sinds 1 juni van dit jaar het toevoegen van een niet bestaande accommodatie niet mogelijk is. Een dergelijke handelswijze (het maken van een nep account of review) is in strijd met onze algemene voorwaarden.”


Nepreviews zijn een serieus probleem

Volgens Vinkesteijn moeten de bedrijven meer investeren in het voorkomen van nepreviews: "Beide sites willen grote volumes. Dat is het businessmodel dat ze draaien en in dat model accepteer je dat er een aantal dingen doorheen slipt. Dat ontkennen is heel vreemd.” Volgens Vinkesteijn moeten ze juist heel blij zijn met dergelijke experimenten en samen met Kassa naar oplossingen zoeken. "Het verbaast me dat ze in de verdediging gaan en dat geeft misschien wel aan dat er een groter probleem is. Je hoeft op die twee sites namelijk niet te bewijzen dat je er geweest bent.”


Link: https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/recensies
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, accommodaties, beoordelingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...