Geplaatst op: 12-09-2017
Auteur: Redactie

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen

Meeste klachten autohuur over aanvullende verzekeringen
Bron: Shutterstock
In augustus publiceerde RADAR een onderzoek over de slechte service van autoverhuurders. Naar aanleiding van dit verslag heeft HAPPYCAR een Europees onderzoek gedaan naar de meest voorkomende klachten van de huurautovergelijkers en de lokale autoverhuurders.

Uit het onderzoek van RADAR bleek dat veel consumenten zich door de autoverhuurder onder druk voelden gezet om één of meerdere extra's af te nemen. Meer dan de helft (56%) van de panelleden van RADAR, die het afgelopen vijf jaar in Europa een auto huurde, kreeg een of meerdere extra's aangeboden bij het ophalen van de auto, zoals extra verzekeringen, afkoop van eigen risico, wegenwacht, vervangend vervoeg, terugbrengen met een lege tank of een upgrade naar een andere auto. Bijna de helft (48%) voelde zich onder druk gezet om te tekenen. Bij 8 procent was dat overduidelijk: deze groep kreeg de auto zonder akkoord te gaan met de extra's simpelweg niet mee.

Happycar verhuurt zelf geen auto’s maar is het grootste online huurautovergelijkingsportaal voor huurauto’s van Europa. Het bedrijf was dan ook geen onderdeel van het onderzoek van RADAR.


Meeste klachten over aanvullende verzekeringen

Eenvijfde van de klachten uit het onderzoek van Happycar bestaat uit de aanvullende verzekeringen die ter plaatse worden aangeboden. Zo krijgen klanten bij het afhalen van de huurauto een verzekering aangeboden die ze online al via de huurautovergelijker hebben geboekt. Het komt bij Nederlanders bijvoorbeeld voor dat er onvoldoende bestedingsruimte op de kredietkaart staat, hierdoor biedt de lokale verhuurder een verzekering aan omdat de borg niet kan worden gereserveerd. Ook gebeurt het dat Nederlanders graag met debet kaart willen betalen of dat de naam van de hoofdbestuurder en de kredietkaarthouder niet overeenkomen. In dit geval kan de lokale verhuurder zijn lokale verzekering aanbieden of de huurauto niet meegeven.


Hoge borg

Ook vindt 7% van de Nederlanders autohuurders de borg van de huurauto te hoog, deze kan afhankelijk van het type auto en verhuurder tussen de €500 voor een kleine auto tot €3.000 voor een grote SUV bedragen. De klachten over het gebruik van de creditkaart zijn in de meeste gevallen te voorkomen, zo zegt Anna Lena Mibach COO van Happycar: "Wij zien helaas vaak bij de Nederlandse creditkaart klachten dat de hoofdbestuurder en de creditkaarthouder niet hetzelfde zijn, zorg daarom altijd dat de creditkaart op naam van de hoofdbestuurder staat. Anders kunnen autoverhuurders de borg niet inhouden.”



Ophaallocaties en aanvullende kosten ondoorzichtig

Ruim 12% van de Nederlanders die afgelopen zomervakantie een huurauto boekten hadden liever de auto op het vliegveld zelf opgehaald. Soms is het niet duidelijk waar de chauffeur van de shuttle service de bestuurders ophaalt of hoever het afhaalpunt van de terminal ligt. Nipt na de shuttle service komt als vierde irritatiepunt met 11% de servicekosten van de lokale verhuurder, deze worden vaak te duur gevonden. De prijzen verschillen per autoverhuurder en land en zijn vaak niet duidelijk vermeld. Voor een kinderzitje kan bijvoorbeeld gemiddeld €14 per dag (tot max. €100) of eenmalig €26 voor de huurperiode worden gerekend. Tevens vindt 8% van de Nederlandse autohuurders de service van de lokale verhuurder onvoldoende, zo komt het voor dat de huurauto niet schoon is, er geen uitleg wordt gegeven over de auto of de wachttijden te lang duren.

Link: https://www.happycar.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, autohuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...