Geplaatst op: 13-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lelystad Airport: Oplossing voor Veluwe, doek valt voor paracentrum Teuge

Lelystad Airport: Oplossing voor Veluwe, doek valt voor paracentrum Teuge
Bron: Shutterstock
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu past de voorgenomen vliegroutes voor Lelystad Airport aan. Dat is goed nieuws voor het noordelijk deel van de Veluwe maar voor het parachutespringen op Teuge niet want daar is geen oplossing voor gevonden.


Er vliegen straks geen vliegtuigen vanuit Lelystad op 6.000 voet (ca. 1.800 meter) over het noordelijk deel van de Veluwe. In plaats daarvan kunnen vliegtuigen langer gebundeld doorvliegen naar het zuiden en doorklimmen naar tenminste 9.000 voet (ca. 2,7 kilometer) om pas voorbij Apeldoorn af te buigen naar het zuidwesten. Ook zal in de praktijk vaak hoger gevlogen worden dan is aangegeven, wat leidt tot efficiënter vliegen en minder geluid op de grond. Voor het zweefvliegen op Lemelerveld ontstaat ruimte voor behoud van een groot deel van de activiteiten, omdat het hiervoor beschikbare luchtruim omhoog gaat van 3.000 naar 4.500 voet.



Dit blijkt uit de brief die staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hierover vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hierin staan de resultaten beschreven van de zoektocht van de afgelopen twee maanden naar verbetermogelijkheden voor de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport. Daarvoor had Dijksma ook het Britse bureau Helios gevraagd een ‘second opinion’ uit te voeren op de in juni door LVNL en CLSK gepresenteerde ontwerp aansluitroutes.


Geen oplossing voor Teuge

Voor het parachutespringen op Teuge is geen oplossing gevonden. Alternatieve routes vielen af omdat ze niet veilig gevlogen kunnen worden of het Schipholverkeer dwars zitten. Ook het eerder door Teuge gepresenteerde alternatieve routevoorstel is niet haalbaar, omdat het door Schiphol luchtruim vliegt, ook op andere onderdelen niet voldoet aan de afspraken die in 2014 aan de Alderstafel Lelystad zijn gemaakt en daarmee tot aanzienlijke vertraging van de realisatie van Lelystad Airport leidt. Daarom wil Dijksma samen met de paraclub, de luchthaven en de provincies een andere locatie voor het paraspringen zoeken, waar wel ruimte is om nu en in de toekomst van grote hoogte te kunnen springen. Ook gaat ze samen met alle betrokken partijen aan een oplossing werken voor de toekomst van luchthaven Teuge door bijvoorbeeld ander recreatief luchtverkeer van Lelystad naar daar te verplaatsen.


Aansluitroutes Lelystad Airport

Lelystad gaat vanaf 2019 vluchten van Schiphol overnemen zodat er meer ruimte ontstaat op Schiphol voor vluchten die bijdragen aan het internationale netwerk en dus aan de Nederlandse economie. In 2014 zijn daarom de routes die dichtbij Lelystad liggen (de B+ routes) in afstemming met de Alderstafel (overheden, sector en omwonenden) vastgesteld en in het luchthavenbesluit opgenomen. Deze routes moeten aansluiten op de ‘snelwegen’ in het hogere luchtruim. Het route-ontwerp voor deze aansluitroutes is gemaakt door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK). Enkele aansluitroutes zijn voor een gedeelte ontworpen op 1800 meter hoogte (6000 voet). In de praktijk zal in veel gevallen hoger gevlogen worden. Het ontwerp is de minimale vlieghoogte waarop teruggevallen kan worden, ook in geval van bijvoorbeeld verstoringen. In de praktijk laten de operationele omstandigheden het vaak toe sneller te stijgen en dus eerder hoger te vliegen.


Herziening van het luchtruim

Om op Lelystad meer dan 10.000 vliegbewegingen in te passen wordt nu gewerkt aan de herinrichting van het luchtruim. Deze herinrichting biedt ruimte voor de verdere ontwikkeling van Schiphol, Eindhoven en de doorgroei van Lelystad naar 45.000 vliegbewegingen. Herinrichting van het luchtruim zal voor de toekomst ook ruimte moeten bieden om de aansluitroutes voor Lelystad Airport optimaler (bijv. hoger) in te passen. Luchtruimgebruikers en provincies worden de komende jaren nauw bij dit ontwerpproces betrokken.


Proces vanaf nu

Om te voldoen aan de behoefte aan informatie in de regio over wat de voorgestelde aansluitroutes voor iedereen concreet betekenen, organiseert het ministerie in de tweede helft van september verschillende informatiebijeenkomsten. Hier wordt een zo compleet en concreet mogelijk beeld gegeven van wat mensen kunnen verwachten, inclusief geluidsimulaties op verschillende vlieghoogten. Aansluitend heeft gedurende de maand oktober iedereen de gelegenheid om zienswijzen in te brengen in een brede internetconsultatie op het voorliggende ontwerp van de aansluitroutes. Parallel worden er ook consultatiebijeenkomsten met luchtruimgebruikers gehouden. Over de resultaten van beide consultatietrajecten, en wat hiermee gedaan wordt, wordt de Tweede Kamer in november geïnformeerd.

Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2017Z11956&did=2017D24978
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.