DDoS aanval bij 9292
9292 openbaar vervoer advies heeft opnieuw te kampen
met DDoS aanvallen. Terwijl de eerste najaarsstorm over Nederland raast kregen
vanochtend duizenden reizigers geen contact met 9292 voor het plannen van hun
reis. Zowel de website als de apps en de API (Application Programming
Interface) lagen onder DDoS-vuur.
Onlangs was het ook al raak en lagen de diensten er ruim een dag uit. 9292-directeur Stefan Hulman over de aanvallen: "We hebben regelmatig te maken met aanvallen op onze systemen maar de laatste tijd is het wel heel erg. 9292 is een service voor de reiziger die zijn reis wil plannen. Ik begrijp niet waarom die de dupe moeten zijn van mensen die willen laten zien dat ze goed kunnen hacken."
De DDoS-aanvallen zijn 'sophisticated' wat zoveel wil zeggen als dat ze geavanceerd zijn en moeilijk zijn af te wenden. Hulman: "We zetten alle zeilen bij om de aanvallen af te weren maar er worden iedere keer nieuwe manieren bedacht en gevonden. Ik ben persoonlijk liever bezig met het verbeteren van onze diensten dan tijd en geld steken in dit soort zaken. Ik hoop dat onze gebruikers begrip blijven opbrengen voor dit ongemak. Het gaat inmiddels wel over ruim 3 miljoen adviezen per dag."
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: vervoer, spoor, bus