KHN initieert eigen reserveringsplatform

BookDinners is een branche-initiatief van, voor en door restaurants. KHN
werkt hierin samen met de Samenwerkende Horeca Ketens, BookDinners, TheNext Table,
Stardekk, Bonchef, Formitable, WeReserve, Resengo, CPI (Centrum voor Publieke
Innovatie) en HorecaDNA. KHN vindt dat de bestaande boekingsplatforms een te sterke positie hebben gekregen en wil met BookDinners de regie weer teruggeven aan de restaurants.
Restaurants krijgen klantdata
De bestaande actiesite van BookDinners wordt de komende maanden omgebouwd naar een compleet reserveringsplatform. Bijzonder aan dit initiatief is dat er naast een vast bedrag per maand geen provisie per boeking moet worden afgedragen. Ook krijgen de restaurants de beschikking over de klantdata zodat zij deze buiten het platform om rechtstreeks kunnen bereiken. Daarnaast worden alleen recente reviews getoond en kunnen restaurateurs reageren op reviews.
Zelf regie pakken
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "De bestaande reserveringsplatforms hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om nieuwe gasten voor restaurants te vinden. Daar zijn veel horecaondernemers blij mee. Maar we zien ook dat er een sterke concentratie plaatsvindt op het gebied van online reserveringsplatforms en dat daarmee de positie van de restaurants verandert. Het is voor de restaurants steeds belangrijker om klaar te zijn voor een nieuwe generatie gasten; mensen die zich steeds meer online oriënteren, online een tafel reserveren en erg gericht zijn op promoties of specials. Daarom is dit wat mij betreft hét moment om als horeca met elkaar weer de regie te pakken. Dat doen we met BookDinners: het nieuwe reserveringsplatform van, voor en door restaurants.”
Restaurants die deelnemen, kunnen dat tot halverwege 2018 gratis doen. Vanaf dat moment betalen deelnemers een vast laag bedrag per maand. Restauranthouders kunnen de data die zij via BookDinners verzamelen, zelf benutten om hun band met de gast te versterken en op die manier hun horecazaak nog succesvoller te maken. KHN heeft de ambitie dat er halverwege 2018 minimaal 3.000 restaurants aangesloten zijn. KHN wordt geen eigenaar van BookDinners omdat zij dat niet als kernactiviteit ziet en zich vooral richt op belangenbehartiging maar ziet wel toe op de uitgangspunten van het platform. De marketing van het platform zal voor een deel via de aangesloten restaurants lopen. Vanaf januari wordt ook een centrale marketing ingezet.