Geplaatst op: 02-10-2017

Vlaanderen leert van Catalonie

Kennis over bezoekersdruk en promotie delen

Vlaanderen leert van Catalonie
Barcelona. Foto: Shutterstock
Vlaanderen en Catalonië hebben in een gemeenschappelijke verklaring (‘memorandum of understanding’) het kader vastgelegd voor een nauwere samenwerking op het gebied van toerisme. Eerder werd ook al een gelijkaardig akkoord afgesloten met VisitScotland.


Vlaanderen en Catalonië bezegelen hun toeristische samenwerking met een ‘memorandum of understanding’, dat ingaat op zondag 1 oktober. De gemeenschappelijke intentieverklaring werd opgesteld door administrateur-generaal Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen, Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts, Catalaans minister van Ondernemen Santi Vila i Vicente en vice-president Octavi Bono i Gispert van de Catalan Tourist Board.


Toerisme Vlaanderen en de Catalan Tourist Board gaan nauw samenwerken in verschillende domeinen zoals draagkracht en vernieuwende methodes voor bestemmingspromotie. Toerisme Vlaanderen bouwt intussen al 10 jaar expertise op rond het lokale draagvlak voor toerisme. Recent wist één van de onderzoekers een doorbraak te realiseren in de methodologie, wat zeer interessant kan zijn voor een drukbezochte bestemming als Barcelona. Omgekeerd kunnen de Catalanen de Vlamingen nog veel bijleren over pakweg bestemmingspromotie, die de sterkste toeristische troeven op een vernieuwende en efficiënte manier uitspeelt.


"Ik ben zeker dat Catalonië ons op vele vlakken kan inspireren om onze dagelijkse werking bij te sturen en te verbeteren”, zegt Peter De Wilde van Toerisme Vlaanderen. "Bijna een kwart van het inkomend toerisme naar Spanje gaat richting Catalonië: onze collega’s hebben dus bakken ervaring. In 2015 sloot Vlaanderen al een gelijkaardige samenwerkingsovereenkomst met Schotland en die bleek erg rendabel. Van de Schotten staken we heel wat op rond kwaliteitssystemen in toerisme of de organisatie van grootschalige evenementen. Met de Catalanen willen we graag focussen op de ontwikkeling van een duurzaam toerisme en op innovatieve promotie aanpakken.”


"Onze aanpak inzake duurzaam toerisme is zonder twijfel verwant aan die van Vlaanderen”, zegt Octavi Bono i Gispert van de Catalan Tourist Board. "Ik stel met plezier vast dat we ondanks onze evidente verschillen een zeer soortgelijke strategie op dat vlak hebben en dus nog heel veel van elkaar kunnen leren”.


"Deze samenwerking lijkt mij de evidentie zelve”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. "Onze beide deelstaten onderhouden goede banden en delen veel gelijkenissen op onder meer politiek en socio-economisch gebied. Ook toeristisch kunnen we veel van elkaar leren. Catalonië beleeft moeilijke tijden. Dit is dus meer dan ooit het moment waarop vrienden hun banden versterken”.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    31/12/24
    Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
    Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    24/12/24
    Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
    Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
    23/12/24
    Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
    Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
    20/12/24
    DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
    DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
    06/12/24
    Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
    Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
    04/12/24
    Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
    Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
    04/12/24
    Exclusief voor leden
    Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
    De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.