Geplaatst op: 04-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Opvallende verschuiving in wensen voor animatiewerk

Opvallende verschuiving in wensen voor animatiewerk
De overgrote meerderheid van gezinnen met kinderen vinden een animatieteam op het vakantiepark een must. Opvallende conclusie is dat ouders graag samen met hun kinderen aan activiteiten deelnemen. Verder zien de onderzoekers een grote verschuiving naar veel meer actieve deelname aan de activiteiten in plaats van kijken en luisteren. Dat blijkt uit onderzoek van Animatiewerk naar de wensen en behoeften van bijna 400 gezinnen met kinderen met betrekking tot het animatieprogramma op vakantie.


In dit onderzoek bleek dat 85% van de gezinnen met kinderen het een must vindt dat er een animatieteam aanwezig is op vakantie. Vooral gezinnen met kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar vinden een animatieprogramma belangrijk. Een kleine zeventig procent van de ondervraagden is van plan daadwerkelijk aan het programma deel te nemen.  Daarnaast geeft 68% van de ouders aan het liefst samen met hun kroost deel te nemen aan animatie activiteiten. Gezinnen met kinderen doen vooral mee met animatie activiteiten ter ontspanning. Daarnaast willen ze graag dat er een bijzondere gebeurtenis gecreëerd wordt.


Kampvuur, spelshow en sport meest favoriet

Merendeel van de ondervraagde gezinnen vindt dat een thema gedurende de recreatieve activiteiten op vakantie voor meer sfeer zorgt. Als favoriete activiteiten wordt onder andere gekozen voor het kampvuur, een spelshow of sport voor de oudere kinderen. Wendy Oude Veldhuis, eigenaar Animatiewerk.nl: "Zo’n 7 jaar geleden deden we een soortgelijk onderzoek naar de wensen en behoeften van gezinnen op vakantie. Wat opvalt, is dat de favoriete activiteiten toen met name entertainmentactiviteiten waren: shows, musicals en theater. Zitten en kijken, laten we maar zeggen. Je ziet dat de behoefte tegenwoordig iets anders is. Gezinnen willen nu meer actief meedoen aan activiteiten. Daarom kiezen ze nu voor het kampvuur, de spelshow en sport. Grappig om te zien dat de wens verandert van kijken naar meedoen. Daar kunnen we komend jaar mooi op inspelen!”


Figuur 1: Voorkeur voor recreatieve activiteiten




Leeftijdsgenootjes zijn extreem belangrijk

De trend van ‘alles op maat’ gaat ook op voor het animatieprogramma op vakantieparken. Gezinnen geven aan eerder mee te doen aan activiteiten als andere deelnemers dezelfde leeftijd hebben. Vooral gezinnen met de jongste kinderen (2 tot 5 jaar) en oudere kinderen (9 t/m 12 jaar) vinden het extreem belangrijk dat leeftijdsgenoten meedoen. Van hen geeft 91% aan dat ze alleen aan activiteiten meedoen wanneer er leeftijdsgenoten meedoen.

Ontspanning door inspanning is trending

Een duidelijk trend is de opkomst van ontspanning door inspanning. Ontspanning door volledig rust te nemen, lijkt iets van vroeger. Gezinnen met kinderen ondernemen juist steeds meer tijdens de vakantie. Actieve activiteiten, oftewel ontspanning door inspanning, blijkt uit dit onderzoek een belangrijk onderdeel van de vakantie.


Winnen is niet belangrijk

Wat opvalt is dat gezinnen met kinderen het competitie-element het minst belangrijk vinden. Dit is onverwachts, omdat veel recreatieve activiteiten een competitie-element bevatten. Steffanie de Groot, onderzoeker vanuit Animatiewerk: "Het is grappig om te zien dat gezinnen het op vakantie niet zo belangrijk vinden om iets te winnen. Maar 4% vindt dit een must. Het is belangrijker dat er leeftijdsgenoten meedoen én dat de kinderen actief zijn. Meedoen is op vakantie dus écht belangrijker dan winnen”.


Over Animatiewerk

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Animatiewerk om een beter beeld te krijgen van wat gezinnen met kinderen verwachten van een animatieprogramma tijdens hun vakantie. Animatiewerk helpt recreatieondernemers met plezier. Letterlijk. Het bedrijf verzorgt animatieteams op campings en vakantieparken. Meer informatie is te vinden op www.animatiewerk.nl.

Link: https://docs.wixstatic.com/ugd/769351_bfc5def8bbc9454ebfeaa760e0b92ce2.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, anmimatie

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...