Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Groot personeelstekort in horeca verwacht

Groot personeelstekort in horeca verwacht
Bron: Shutterstock
Het aantal medewerkers in de horeca groeit tussen 2016 en 2021 met 15 procent naar 467.000. Doordat jaarlijks veel mensen de branche verlaten moet de horeca elk jaar 90.000 nieuwe medewerkers werven. Aangezien slechts 11.000 jongeren een MBO-horecadiploma halen, is het behoud van personeel dé belangrijkste succesfactor voor de horeca. De horeca moet veel meer als een carrière worden gezien en veel minder als een minder aantrekkelijke tussenstop. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘Arbeidsmarkt en Opleidings-behoefte Horeca’ van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en KHN.


Volgens Robèr Willemsen, voorzitter KHN staan we voor een grote uitdaging: "Als je als horecaondernemer wilt groeien, moet je niet alleen de mensen vervangen die bij je weggaan, maar ook nog extra medewerkers aannemen. En dat is lastig op een krappe arbeidsmarkt, waar mensen ook kunnen kiezen voor een baan in bijvoorbeeld de zorg of de bouw." Volgens Willemsen moet de horeca zoveel mogelijk medewerkers zien vast te houden: "Door goede arbeidsvoorwaarden, een prettige werksfeer en door te zorgen voor een goede balans tussen werk en vrije tijd. En door medewerkers op te leiden en te kijken naar doorgroeimogelijkheden. De investeringen die je hier als horecaondernemer voor doet, wegen al snel op tegen de hoge kosten voor het werven en inwerken van nieuwe medewerkers.”


Ricardo Eshuis, directeur van SVH: "Naast het behoud van personeel, is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat meer mensen worden opgeleid voor specifieke horecafuncties. En dat werken in de horeca echt gezien wordt als een carrière. Opleidingsinstituten en de horeca moeten er samen voor zorgen dat het werk weer aanzien heeft. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen tijdens hun opleiding voldoende geïnspireerd en begeleid worden, door zowel school als leerbedrijven. Want dan zullen ongetwijfeld minder leerlingen direct na hun diploma kiezen voor een ander beroep. Iets dat nu wel gebeurt.”


Belangrijkste resultaten

Het onderzoek bestond naast een bronnenonderzoek uit een enquête die door 861 horecaondernemers is ingevuld. De belangrijkste resultaten op een rij:

  • De horeca groeide de afgelopen jaren sterk. In de periode vanaf 2008 nam het aantal fte’s in de horeca met 16% toe. De groei is vooral zichtbaar in Amsterdam, Flevoland en Brabant. In de noordelijke provincies is de groei minder groot.
  • Binnen de branche zijn grote verschillen te zien. Restaurants (+32%) en lunchrooms en snackbars (+24%) kenden de sterkste groei in fte’s, terwijl de werkgelegenheid in cafés(-9%) afnam.
  • Meer dan de helft van alle medewerkers is jonger dan 35 jaar. Door vergrijzing groeit de categorie boven 55 jaar.
  • Ruim een derde van alle medewerkers werkt in de bediening. Het aantal koks is met 15% ook een grote groep.
  • De horeca kent een grote in- en uitstroom van personeel. In 2016 moest 39% van de horecamedewerkers ingewerkt worden. Voor een groot deel van hen is horeca de eerste werkgever.
  • Uit het onderzoek blijft dat er op dit moment circa 37.000 vacatures zijn; waarvan 21.000 moeilijk vervulbaar (langer dan 3 maanden open). De meeste vacatures zijn er in bediening (22.000). Daarnaast zij er circa 6.000 vacatures voor koks, waarvan 80% moeilijk vervulbaar. Veel horecaondernemers ervaren de arbeidsmarktsituatie als knelpunt voor het functioneren en/of de groei van hun bedrijf.
  • Driekwart van de horecabedrijven investeerde de afgelopen drie jaar in opleidingen en cursussen. Dat draagt volgens hen bij aan het succes van hun bedrijf en helpt om personeel aan zich te binden.
  • Sociale vaardigheden zijn in de horeca van groot belang. Voor medewerker bediening, medewerker fastfood en ondersteunend personeel worden deze vaardigheden volgens de respondenten de komende jaren nog belangrijker. Zij vinden dat hier een duidelijke verbeteringsslag moet worden gemaakt; een opgave voor de beroepsopleiders en voor de (leer)bedrijven zelf.

Taskforce Personeel
Op dit moment wordt al hard gewerkt om de knelpunten op de arbeidsmarkt op te lossen. Zo start KHN dit najaar met een Taskforce Personeel. Samen met opleidingsinstituten en andere partijen, waaronder de vakbonden, gaan we kijken wat er nodig is om meer jongeren te interesseren en enthousiasmeren voor een horecaopleiding. En hoe we het imago van werken in de horeca verder kunnen verbeteren. Daarnaast maken SVH en KHN zich er hard voor branche-erkende diploma’s, waardoor er meer mensen met een vakbekwaamheidsdiploma in de horeca werken.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, werknemers, arbeidsmarkt

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...