Geplaatst op: 12-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt
Donné Verhoef is de winnares van de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award. Deze prijs werd tijdens de diploma-uitreiking van Tio Utrecht, toegekend aan de beste duurzaam toerisme scriptie van Nederland en België. De scriptie met als probleemstelling ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?' vond de jury de meeste potentie in praktische toepasbaarheid hebben.


Zes inzendingen

Zes hogescholen (vijf Nederlandse en één Belgische) selecteerden hun beste scriptie op het gebied van duurzaam toerisme. Uit deze zes inzendingen werd de scriptie van Donné door de vakjury als beste beoordeeld waarmee ze de award en een reischeque van 1.000 euro won. In haar scriptie onderzocht Donné de probleemstelling: ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?` De jury was vooral te spreken over het feit dat het onderwerp nog weinig benoemd is en erg relevant is voor de branche. Donné is dit jaar afgestudeerd aan de opleiding Internationaal Toeristisch Management aan Hogeschool Tio te Utrecht.


Veel potentie in praktische toepasbaarheid

Melvin Mak, Manager Sustainability TUI Benelux en juryvoorzitter: "Het onderwerp dat Donné naar voren brengt, is iets waar we in de branche nog nauwelijks over spreken. Er zit qua praktische toepasbaarheid veel potentie in dit onderzoek om toeristen beter voor te bereiden op wat hun te wachten staat op een bestemming. Dat is ook één van de doelen van deze scriptieprijs: studenten stimuleren om onderzoek te doen naar hoe we de reisbranche verder kunnen verduurzamen.” Ko Koens, van CELTH vult aan: "Op deze wijze brengen studenten niet alleen de reisbranche, maar ook universiteiten en hogescholen verder op het gebied van duurzaamheid”.


Vakantieganger beter voorbereiden op cultuurverschillen

De resultaten van het onderzoek beschrijven onder andere dat reisorganisaties weliswaar geen invloed hebben op hoe een vakantieganger een cultuurverschil of cultuurshock ervaart, maar de vakantieganger wel beter kunnen voorbereiden. Het managen van verwachtingen van klanten kan verbreed worden naar onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid, zoals culturele verschillen tussen vakantieganger en de situatie op de bestemming. De jury bestond naast Melvin Mak verder uit Gerben Hardeman (ANVR), Saskia Pepping (MVO Nederland), Raf de Bruijn (Toerisme Vlaanderen), Ilse Meyers (ABTO), Ko Koens (CELTH) en Nico van Gorp (TUI Belgium). De award is een samenwerking tussen TUI Benelux en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche, touroperators, culturen, celth

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.