Geplaatst op: 13-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Btw-verhoging zet werkgelegenheid in gastvrijheidssector en sociale samenhang onder druk

Btw-verhoging zet werkgelegenheid in gastvrijheidssector en sociale samenhang onder druk
Kees van Wijk (r) bij de overhandiging van de Trendvisie eerder dit jaar
Tijdens het geslaagde netwerkevenement Gastvrij! in het Kröller-Müller Museum was Kees van Wijk, voorzitter Gastvrij Nederland positief over de ontwikkeling van de sector maar duidelijk kritisch op onderdelen uit het Regeerakkoord. Kritisch op de BTW-verhoging en een mogelijke vliegbelasting, positief over het verlagen van de winstbelasting en aanpassing van het arbeidsrecht. Wat nog het meeste pijn doet, is het ontbreken van aandacht voor de gastvrijheidssector in het regeerakkoord.


"De gastvrijheidssector wijst de verhoging van het lage btw-tarief af,” aldus Van Wijk. "Meer btw zorgt voor hogere consumentenprijzen. Bij gelijke bestedingen leidt dit tot minder omzet voor het bedrijf. Dat tast het groei-vermogen van de sector aan. Met negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid en de sociale cohesie.”


BTW-verhoging heeft veel negatieve gevolgen voor sector en maatschappij

Een van de maatregelen in het regeerakkoord van VVD, D66, CDA en CU is het verhogen van het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Het verhogen van het lage btw-tarief leidt tot een prijsstijging van de dienst of het product en voor minder activiteiten buiten de deur. De gastvrijheidssector vormt dé ontmoetingsplek voor iedereen uit de samenleving en levert zo een belangrijke bijdrage aan collectieve veiligheid, welzijn, sociale verbinding, culturele waarden en samenhang. Ook zorgen recreatie en toerisme ervoor dat het voorzieningenniveau in minder bevolkte (buiten)gebieden op niveau blijft. Bovendien zal in de grensregio’s omzet door btw-verschillen weglekken naar België en Duitsland. In een eerder onderzoek van onafhankelijk onderzoeksinstituut NYFER (2015) is aangetoond dat verhoging van het lage btw-tarief leidt tot vraaguitval en minder werkgelegenheid.


Vliegbelasting onwenselijk

Gastvrij Nederland is ook kritisch op de milieumaatregelen die het kabinet voorstelt voor de luchtvaartsector. Het kabinet zou samen met de luchtvaartsectoren moeten kijken welke maatregelen de concurrentiepositie en het investeringsklimaat van Nederland verbeteren en tegelijkertijd de maatschappelijke doelstellingen realiseren. Een mogelijke nationale vliegbelasting is onwenselijk.


Geen aandacht voor gastvijheidssector in regeerakkoord

Gastvrij Nederland mist in het regeerakkoord aandacht voor de positie van de gastvrijheidssector als één van de belangrijkste groeisectoren van de Nederlandse economie. "Een gemiste kans,” vindt Van Wijk. "De komende jaren zal het aantal buitenlandse toeristen dat Nederland bezoekt naar verwachting groeien met 7 tot 8 miljoen extra bezoekers. Dat heeft gevolgen voor de mobiliteit en gebruik van de infrastructuur. Tot op heden wordt daar in de planontwikkeling geen rekening mee gehouden.”


Positief over verlaging winstbelasting en aanpassing arbeidsrecht

Positief element in het regeerakkoord, ook voor bedrijven uit de gastvrijheidssector, is dat de winstbelasting omlaag gaat. Daarnaast is Gastvrij Nederland te spreken over de aanpassing van het ontslagrecht met een combinatie van redenen. Ook is positief dat werkgevers werknemers pas na drie jaar vast in dienst hoeven te nemen en dat voor kleine bedrijven de loondoorbetaling bij ziekte op één jaar wordt gesteld. De transitievergoeding gaat vanaf dag 1 tellen. Maar gelet op het arbeidsintensieve karakter van de sector met seizoenen, pieken en dalen, is Gastvrij Nederland er nog niet van overtuigd dat deze maatregelen voldoende werkbaar en kostenefficiënt blijken om de extra last van een verhoging van het lage btw-tarief te compenseren.


Gastvrijheid en economisch belang

De gastvrijheidssector bestaat uit alle organisaties en ondernemingen die zich bezig houden met toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd, attracties, waterrecreatie en omvat tevens de cultuursector, waaronder musea, podia, festivals en andere culturele voorzieningen. Het is een sector die sterk bijdraagt aan de Nederlandse economie met een jaarlijkse omzet van 75,7 miljard euro aan bestedingen. Daarnaast zorgde de sector in 2016 met ruim 641.000 banen voor 6,4 procent van het totaal aantal banen in Nederland.


Meer lezen over het regeerakkoord en de gevolgen voor de gastvrijheidssector? Lees dan hier de samenvatting.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, regeerakkoord

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...