Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Uncover de waarde van vrijetijd

NRIT start met serie artikelen van NHTV-auteurs over de waarde van de vrije tijd

Uncover de waarde van vrijetijd
De komende periode gaan we op de NRITmedia.nl alle artikelen uit Uncover, de waarde van vrijetijd plaatsen. Uncover is een nieuwe periodiek van de NHTV Academy for Leisure die daarmee een platform wil bieden om onderzoek en projecten te delen met haar netwerk.


In Uncover willen de onderzoekers van NHTV aanknopingspunten bieden voor de leisuresector waar gastvrijheid, cohesie, vrijheid en ontspanning centraal staat. Grote vraag is in hoeverre leisure een inclusieve zingevende sector kan zijn als er sprake is van stress en crisis aan zowel de vraag als aanbodzijde. In Uncover lichten diverse auteurs toe hoe belangrijke concepten als imagineering, storytelling en placemaking werken en bijdragen aan sociale cohesie of inclusie van specifieke doelgroepen. Ook wordt aandacht geschonken aan thema’s als CRM in relatie tot bedrijfsstrategie, consumenten die producent worden, niet-economische elementen in betekenisgeving en het meer en meer door elkaar lopen van werk en vrije tijd.


Wilt u Uncover nu al helemaal lezen? Bestel dan uw exemplaar in de webshop.


Wat staat ons te wachten?

Op het launching event gaf één van de initiatiefnemers, Simon de Wijs, vanuit het aanbod een aftrap met acht maatschappelijke observaties die diep ingrijpen in de leisure.


1 Aanbod

Het moet almaar spectaculairder en belevenisvoller. Je moet je onderscheiden maar de consument zoekt tegelijkertijd veiligheid bij bekende merken.


2 Places

Steden hebben zich ontwikkeld van productieplekken tot consumptielocaties maar alle binnensteden zien er hetzelfde uit, en wat zegt dat over de waarde van een plek?


3 Ontmoeten

Waar we vroeger naar het café gingen om elkaar te ontmoeten, hebben festivals en evenementen die rol overgenomen waarbij ‘het erbij moeten zijn en niets willen missen’ een belangrijke factor is. Venues en festivals worden steeds meer de huiskamer van de stad.


4 Locals

We willen overal leven like a local maar verdringen we met z’n allen niet die local?


5 Kwaliteit

Leisure geeft plekken een nieuwe ruimtelijke kwaliteit.


6 Verhalen

De kracht van storytelling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Storytelling zit diep in ons DNA. De belangrijkste vrijetijdsbesteding bestond vroeger uit het vertellen van en luisteren naar verhalen.


7 Verdiepen

Waar veel bedrijven en organisaties nog zitten op het bereiken van veel consumenten zit de echte toekomst in het verdiepen van de relatie met je klanten en hen daadwerkelijk betrekken.


8 Toegankelijkheid

We moeten ons afvragen hoe toegankelijk de vrije tijd eigenlijk is. En veel van het toegankelijke aanbod communiceert slecht over die toegankelijkheid.


Zonder nu de pretentie hét concept te presenteren gaf Simon nog wel een inkijkje in succesvolle randvoorwaarden voor een leisure aanbieder. Decontextualisering zoals een opera in een stadsbus is daarbij een goed idee. Ook tijdelijkheid kan veel publiek trekken omdat er een urgentie is om nu naar het event te gaan. Exclusiviteit en special treatments kunnen daarbij nog een extra dimensie geven. En verder is transparant ondernemen echt een basisvoorwaarde om vandaag de dag bij het publiek in de smaak te vallen.


Artikelen uit Uncover online

De volgende artikelen uit Uncover kunt u de komende maand online verwachten:

Topics:Leisure
Trefwoorden: vrije tijd, leisure

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...