Geplaatst op: 24-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?

Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?
Nederland telt steeds minder kermisexploitanten. Uit inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal exploitanten gestaag daalt. Niet zo verwonderlijk als we afnemende bezoekersaantallen aan kermissen in ogenschouw nemen. Het lijkt eenvoudig de bal bij de exploitanten te leggen die met hun aanbod schijnbaar onvoldoende inspelen op de wensen van de moderne consument. Toch ligt hier ook een rol voor gemeenten die met een aantrekkelijk randprogramma het tij mede kunnen keren. Of een randprogrammering daadwerkelijk invloed heeft op de bezoekersmotivatie van de kermisbezoeker onderzocht Dynamic Concepts.De conclusies zijn verrassend.


Dynamic Concepts heeft een ruime ervaring op dit gebied en heeft tijdens zes verschillende kermissen meer dan 3.000 respondenten bevraagd over de beleving en waardering van diverse kermisonderdelen.


Leeftijd

De grootste groep bezoekers van de kermis (26 procent) zijn mensen tussen de 21 en 35 jaar, gevolgd door kinderen tot en met 15 jaar (23 procent) en mensen van 36 tot en met 45 jaar (16 procent). De onderzoekers signaleren een lichte vergrijzing van de kermisbezoekers wat de terugloop kan veroorzaken.


Bezoek

Niet geheel onverwacht trekt de kermis de meeste bezoekers in het weekend met zondag als topdag. De grootste groep (63 procent) blijft twee tot vier uur op de kermis. De meeste bezoekers komen in gezelschap van vrienden en kennissen (33 procent), met familieleden ( 19 procent) of met partner en kinderen (19 procent). Een kleine 16 procent bezoekt de kermis alleen. Opvallend is hier de relatief kleine groep gezinnen met kinderen.


Bezoekreden

Ruim een derde van de bezoekers komt voornamelijk voor de sfeer en beleving naar de kermis, terwijl een kleiner deel (14 procent) aangeeft dat het aanbod aan attracties de voornaamste bezoekreden is.


Waardering

Een ruime meerderheid (59 procent) waardeert de kermiselementen zeer positief terwijl het randprogramma met 69 procent nog hoger wordt gewaardeerd. Opvallend is dat een kermis met een randprogramma hoger wordt gewaardeerd dan een kermis zonder randprogramma. Helaas draagt een kermis met randprogramma niet bij aan de aanwas van nieuwe bezoekers. Dat concluderen de onderzoekers uit het feit dat er geen verschil is in Net Promotor Score voor beide typen kermissen.




En nu?

De onderzoekers adviseren betrokkenen bij de kermis (gemeente, exploitanten en horeca) meer onderzoek te doen naar het gedrag van de bezoekers en daarmee te achterhalen wat voor een bezoeker bijdraagt aan een betere beleving. Kan de kermis bijvoorbeeld beter worden gepositioneerd als een tijdelijk pretpark, inclusief thematisering en storytelling? Ofk kan de beleving worden vergroot waardoor de verblijfsduur wordt verlengd en daarmee de bestedingen omhoog gaan?


Om te achterhalen waarom mensen de kermis niet bezoeken, moet ook onderzoek gedaan worden naar de niet-bezoeker. Grote vraag is daarbij hoe je de kermis weer aantrekkelijk maakt voor een gezin met kinderen of de multigeneratie doelgroep (opa, oma, kinderen en kleinkinderen).

Link: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-1/
Trefwoorden: evenementen, kermissen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...