Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?
Dynamic Concepts heeft een ruime ervaring op dit gebied en heeft tijdens zes verschillende kermissen meer dan 3.000 respondenten bevraagd over de beleving en waardering van diverse kermisonderdelen.
Leeftijd
De grootste groep bezoekers van de kermis (26 procent) zijn mensen tussen de 21 en 35 jaar, gevolgd door kinderen tot en met 15 jaar (23 procent) en mensen van 36 tot en met 45 jaar (16 procent). De onderzoekers signaleren een lichte vergrijzing van de kermisbezoekers wat de terugloop kan veroorzaken.
Bezoek
Niet geheel onverwacht trekt de kermis de meeste bezoekers in het weekend met zondag als topdag. De grootste groep (63 procent) blijft twee tot vier uur op de kermis. De meeste bezoekers komen in gezelschap van vrienden en kennissen (33 procent), met familieleden ( 19 procent) of met partner en kinderen (19 procent). Een kleine 16 procent bezoekt de kermis alleen. Opvallend is hier de relatief kleine groep gezinnen met kinderen.
Bezoekreden
Ruim een derde van de bezoekers komt voornamelijk voor de sfeer en beleving naar de kermis, terwijl een kleiner deel (14 procent) aangeeft dat het aanbod aan attracties de voornaamste bezoekreden is.
Waardering
Een ruime meerderheid (59 procent) waardeert de kermiselementen zeer positief terwijl het randprogramma met 69 procent nog hoger wordt gewaardeerd. Opvallend is dat een kermis met een randprogramma hoger wordt gewaardeerd dan een kermis zonder randprogramma. Helaas draagt een kermis met randprogramma niet bij aan de aanwas van nieuwe bezoekers. Dat concluderen de onderzoekers uit het feit dat er geen verschil is in Net Promotor Score voor beide typen kermissen.
En nu?
De onderzoekers adviseren betrokkenen bij de kermis (gemeente, exploitanten en horeca) meer onderzoek te doen naar het gedrag van de bezoekers en daarmee te achterhalen wat voor een bezoeker bijdraagt aan een betere beleving. Kan de kermis bijvoorbeeld beter worden gepositioneerd als een tijdelijk pretpark, inclusief thematisering en storytelling? Ofk kan de beleving worden vergroot waardoor de verblijfsduur wordt verlengd en daarmee de bestedingen omhoog gaan?
Om te achterhalen waarom mensen de kermis niet bezoeken, moet ook onderzoek gedaan worden naar de niet-bezoeker. Grote vraag is daarbij hoe je de kermis weer aantrekkelijk maakt voor een gezin met kinderen of de multigeneratie doelgroep (opa, oma, kinderen en kleinkinderen).