Geplaatst op: 24-10-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?

Hoe kan de kermis weer meer bezoekers trekken?
Nederland telt steeds minder kermisexploitanten. Uit inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal exploitanten gestaag daalt. Niet zo verwonderlijk als we afnemende bezoekersaantallen aan kermissen in ogenschouw nemen. Het lijkt eenvoudig de bal bij de exploitanten te leggen die met hun aanbod schijnbaar onvoldoende inspelen op de wensen van de moderne consument. Toch ligt hier ook een rol voor gemeenten die met een aantrekkelijk randprogramma het tij mede kunnen keren. Of een randprogrammering daadwerkelijk invloed heeft op de bezoekersmotivatie van de kermisbezoeker onderzocht Dynamic Concepts.De conclusies zijn verrassend.


Dynamic Concepts heeft een ruime ervaring op dit gebied en heeft tijdens zes verschillende kermissen meer dan 3.000 respondenten bevraagd over de beleving en waardering van diverse kermisonderdelen.


Leeftijd

De grootste groep bezoekers van de kermis (26 procent) zijn mensen tussen de 21 en 35 jaar, gevolgd door kinderen tot en met 15 jaar (23 procent) en mensen van 36 tot en met 45 jaar (16 procent). De onderzoekers signaleren een lichte vergrijzing van de kermisbezoekers wat de terugloop kan veroorzaken.


Bezoek

Niet geheel onverwacht trekt de kermis de meeste bezoekers in het weekend met zondag als topdag. De grootste groep (63 procent) blijft twee tot vier uur op de kermis. De meeste bezoekers komen in gezelschap van vrienden en kennissen (33 procent), met familieleden ( 19 procent) of met partner en kinderen (19 procent). Een kleine 16 procent bezoekt de kermis alleen. Opvallend is hier de relatief kleine groep gezinnen met kinderen.


Bezoekreden

Ruim een derde van de bezoekers komt voornamelijk voor de sfeer en beleving naar de kermis, terwijl een kleiner deel (14 procent) aangeeft dat het aanbod aan attracties de voornaamste bezoekreden is.


Waardering

Een ruime meerderheid (59 procent) waardeert de kermiselementen zeer positief terwijl het randprogramma met 69 procent nog hoger wordt gewaardeerd. Opvallend is dat een kermis met een randprogramma hoger wordt gewaardeerd dan een kermis zonder randprogramma. Helaas draagt een kermis met randprogramma niet bij aan de aanwas van nieuwe bezoekers. Dat concluderen de onderzoekers uit het feit dat er geen verschil is in Net Promotor Score voor beide typen kermissen.




En nu?

De onderzoekers adviseren betrokkenen bij de kermis (gemeente, exploitanten en horeca) meer onderzoek te doen naar het gedrag van de bezoekers en daarmee te achterhalen wat voor een bezoeker bijdraagt aan een betere beleving. Kan de kermis bijvoorbeeld beter worden gepositioneerd als een tijdelijk pretpark, inclusief thematisering en storytelling? Ofk kan de beleving worden vergroot waardoor de verblijfsduur wordt verlengd en daarmee de bestedingen omhoog gaan?


Om te achterhalen waarom mensen de kermis niet bezoeken, moet ook onderzoek gedaan worden naar de niet-bezoeker. Grote vraag is daarbij hoe je de kermis weer aantrekkelijk maakt voor een gezin met kinderen of de multigeneratie doelgroep (opa, oma, kinderen en kleinkinderen).

Link: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-1/
Trefwoorden: evenementen, kermissen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.