Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden
Op 21 maart 2018 zijn in Nederland gemeenteraadsverkiezingen. Als een van de eerste RBT's vraagt RBT Rivierenland aandacht voor de vrijetijdssector in een folder met vijf concrete actiepunten.


In een gezamenlijke folder roept de vrijetijdssector van Rivierenland politieke partijen op om ook na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 de ontwikkeling van toerisme en recreatie hoog op de agenda te houden. Samen met de overheden wil zij inzetten op vijf gerichte acties om de lokale economie te versterken en de leefbaarheid te verbeteren.


Vijf acties

Ten eerste ziet zij kennis als basis van succesvolle ontwikkeling. Door inzicht in bijvoorbeeld trends en behoeften van doelgroepen is het mogelijk om de juiste investeringen te doen. Als tweede actie vraagt de sector constante aandacht voor de versterking van de toeristische infrastructuur, zoals het fiets- en wandelnetwerk, om deze aantrekkelijk en concurrerend te houden.


Ten derde wijst de sector op de noodzaak van middelen voor collectieve marketing en promotie. Regiomarketing zorgt niet alleen voor meer bezoek en bestedingen, maar creëert ook een positief imago van de regio. Als vierde punt vindt de sector het van belang om het rendement te verhogen door verbetering van bestaand aanbod. Tot slot ziet zij kansen voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid, mede door als regio gezamenlijk acquisitie te plegen op initiatiefnemers van buiten.


Economisch belang van 150 miljoen euro

De vrijetijdssector levert een groeiende bijdrage aan de economie in Rivierenland, zoals mede blijkt uit de Monitor Vrijetijdseconomie, die het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland laat uitvoeren. De cijfers tonen aan dat de sector met 150 miljoen euro aan bestedingen en 1911 FTE een belangrijke motor vormt voor de regionale economie en de werkgelegenheid. Door het in stand houden van lokale voorzieningen heeft zij ook positieve effecten voor de leefbaarheid in de regio.


Goede samenwerking behouden

De afgelopen jaren zijn overheden, ondernemers en organisaties meer en meer gaan samenwerken om de vrijetijdseconomie verder te laten groeien. Het vormt inmiddels een vast onderdeel van gemeentelijk beleid. In het Ambitiedocument 2016-2020 van de 10 samenwerkende gemeenten in de regio Rivierenland is Recreatie en Toerisme één van de drie speerpunten (naast Agribusiness en Economie en Logistiek) met een ambitie van gemiddeld jaarlijks 5% omzetgroei.


Eén stem vanuit sector

Ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de vrijetijdssector al een gezamenlijke folder uitgebracht. Zij vindt het belangrijk om een eenduidige stem te laten horen en wil graag betrokken zijn bij de lokale politiek. De gezamenlijke folder is tot stand gekomen met steun van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland.

Link: http://rivierenland.biz/
Topics:Beleid
Trefwoorden: rbt, regionale samenwerking, rivierenland, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...