Geplaatst op: 06-11-2017
Auteur: Marc Gerlings

Steeds meer slimme stellen

Beleving en marketing aanpassen

Steeds meer slimme stellen

In de praktijk van leisure heb je het al gemerkt. Steeds meer mensen zijn hoger opgeleid. Dat is van invloed op je productontwikkeling en je mix in beleving en marketing. Nu er steeds meer hogeropgeleiden in Nederland zijn, groeit ook het percentage hogeropgeleide paren. Zo was 30 procent van de 25- tot 45-jarige samenwoners in 2016 een hoogopgeleid stel. Tien jaar eerder was dat nog 19 procent. Hoewel het aandeel hoogopgeleide paren nog steeds hoger is in de steden, groeit het in de kleinere gemeenten sterker. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek.


Hefboom opleidingsniveau
Het aandeel (al dan niet gehuwde) samenwonende paren van wie een van de partners ten minste een bachelordiploma heeft, is toegenomen. Tegelijk daalde het percentage paren met beiden een middelbare of lagere opleiding. Personen met een middelbare opleiding hebben havo, vwo of een mbo-opleiding van niveau 2 of hoger afgerond.


Vooral steeds meer vrouwen hoogopgeleid
Het opleidingsniveau van de Nederlandse bevolking is de afgelopen tien jaar sterk toegenomen. In de jongste leeftijdsgroepen zijn meer vrouwen dan mannen met een hogere opleiding. Zo had in 2016 ruim 45 procent van de 25- tot 45-jarige vrouwen minimaal een bacheloropleiding afgerond, tegen 39 procent van de mannen in die leeftijd. Tien jaar eerder was er nog geen sekseverschil. Toen was net iets minder dan een op de drie mannen en vrouwen hoogopgeleid


Meer hoogopgeleide paren in de stad

In de grote steden is een relatief hoog percentage hoogopgeleide paren te vinden. Mensen volgen er bijvoorbeeld hun hbo- of universitaire opleiding in de stad of vinden er werk. Hierdoor hebben ze kans daar hun eveneens hoger opgeleide toekomstige partner te ontmoeten. In de zeer stedelijke gemeenten was bij 45 procent van de 25- tot 45-jarige stellen beide partners hoogopgeleid. In de minst stedelijke gemeenten was dat aandeel ruim twee keer zo laag. Het verschil wordt wel kleiner. In de minder stedelijke gemeenten nam het aandeel sneller toe dan in de meest stedelijke gemeenten.


In Utrecht wonen relatief veel hoogopgeleide paren

Vergeleken met andere grote steden wonen in Utrecht de meeste hoogopgeleide paren. Bij 63 procent van de 25- tot 45-jarige paren in de Domstad zijn beide partners hooggeschoold. Daarna volgen Groningen en Amsterdam met 56 en 54 procent.

Het aandeel hoogopgeleide paren nam de afgelopen tien jaar vooral sterk toe in Zwolle en Tilburg. In Leiden en Nijmegen bleef het aandeel nagenoeg onveranderd. In die steden was het aandeel hoogopgeleiden in 2006 nog het hoogst. Ongeveer de helft van alle paren bestond uit partners die beiden hooggeschoold waren.
Trefwoorden: opleiding, beleving, productontwikkeling

CELTH





||| Nieuws |||

10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.
06/03/25
Eerste Reiswerk e-learning voor starters
Na maanden hard werken heeft arbeidsmarktfonds Reiswerk zijn eerste e-learning gelanceerd voor mensen die zich oriënteren om de reissector aan de slag te gaan.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...