Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De transformatie van Zoover

De transformatie van Zoover
De komende periode gaat er veel veranderen bij Zoover. Nederlands grootste reviewsite wil vooral beter worden in matchmaking en de klant beter en sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Het bedrijf realiseert zich dat ze met reviews alleen niet hoog genoeg in de resultaten van zoekmachines komt. De focus verschuift tegelijkertijd naar de Nederlandse vakantieganger.

Zoover is voor Nederland en Nederlanders een belangrijk reviewplatform met jaarlijks 50 miljoen views. Omdat Zoover deel uitmaakt van de Holiday Check Group met het internationaal meer aansprekende merk Holiday Check richt Zoover zich meer en meer op de Nederlandse markt. "Dat betekent dat we ons met name richten op zomervakanties, wintervakanties en weekendjes weg in Europa”, zei CCO Hidde van der Louw op Leisure in Business die met een mooi doel naar Utrecht was afgereisd: "Zoover wil het plezier in de voorpret weer terug te brengen.”


Lange zoektocht naar ideale vakantie

Zoover heeft zich de afgelopen periode verdiept in de zoektocht die consumenten ondernemen bij het zoeken van een vakantie en was erg geschrokken van het resultaat. Zo duurt een gemiddelde zoektocht naar alleen al een vliegticket 3,5 uur. Voor vakanties ligt dat nog veel hoger. Daarvoor gebruikt Zoover onderzoek van GfK dat zoekers naar een lange vakantie onderverdeeld in drie typen, light researcher, medium researcher en heavy researcher. Zelfs een light researcher is 90 minuten bezig met zijn zoektocht die zich over 25 dagen uitstrekt. Een medium researcher heeft 63 dagen nodig waarin 207 minuten aan de zoektocht wordt besteedt. De kroon spant de heavy researcher die in 125 dagen maar liefst 458 minuten speurt naar de beste vakantie. Het aantal zoekacties is bij de heavy researcher met 151 behoorlijk hoog, maar ook de medium researcher heeft nog heel wat zoekacties (52) nodig voordat hij de ideale vakantie heeft gevonden. De light researcher is met 14 zoekacties wel klaar. Daarnaast wisselt een meerderheid van de zoeker (54%) gedurende de zoektocht regelmatig van device.


Gezien het grote aantal zoekacties is het niet verwonderlijk dat veel consumenten teleurgesteld zijn in internet. "Er zit veel frustratie in de markt voor het vinden van de juiste vakantie”, hield Hidde de zaal voor. "En verklaart dit de revieval van het reisbureau en de opkomst van de zelfstandige reisadviseurs?”


Businessmodel onder druk

Goed nieuws voor Zoover is dat ze veel en vaak voorkomen in het rijtje van bezochte websites in de zoektocht van de consument. Nadeel is dat ook concurrenten veel worden bezocht. Zo bekijkt 59% van de bezoekers aan Zoover ook het aanbod op Booking.com en ook TUI (50%) zit bij veel Zooverbezoekers in het hoofd. Maar het werkt ook de andere kant op. Van alle bezoekers aan Booking.com, kijkt 42% ook op Zoover.


Maar het businessmodel van Zoover staat onder druk. Zo zijn zij niet de enige grote partij die reviews bijeenbrengt. Bijkomend probleem is dat 80 procent van de traffic naar de Zoover-website via organische zoekopdrachten van Google komt, maar het steeds lastiger is om op deze wijze hoog in de resultaten te komen. Alsof dat nog niet genoeg is, gebruiken consumenten hun mobiel steeds vaker in het oriëntatieproces en boeken ze uiteindelijk via laptop of desktop. Je zult ze cross-device moeten kunnen volgen, anders ben je ze bij de boeking kwijt.


Beter worden in matchmaking

Zoover wil daarom beter worden in matchmaking en de klant sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Dat gaan ze doen door op te schuiven in de customer yourney door het maken van upper funnel content. "We verrijken accommodaties aan de achterkant met criteria waarvan we weten dat de klant die belangrijk vindt”, stelt van der Louw. "We willen echt de klant helpen om betere keuzes te maken met inspiratieve content. Dat levert nu al 80.000 tot 100.000 extra bezoekers per week op.”


Om dat te faciliteren gaat er de komende periode veel op Zoover veranderen. Zo kunnen bezoekers binnenkort met filters zelf de content op de site sturen. Adverteerders kunnen hun zichtbaarheid beter sturen, meer individueel segmenteren en er komen mogelijkheden voor individuele accommodaties om in het boekbare aanbod te verschijnen.


Betrouwbaarheid reviews heel belangrijk

Zoover doet daarnaast erg veel aan het betrouwbaar houden van de reviews: "15 tot 20 procent van de reviews keuren direct we af. Daar hebben we algoritmes voor die we permanent bijstellen. Maar gezien de enorme omvang komen we nooit tot 100 procent”, zei van der Louw tegen een zaal met kritische accommodatieverschaffers. Twijfelgevallen gaan naar een speciaal team dat handmatig beoordeelt of een review echt is. Bij aanhoudende twijfel worden klanten gevraagd bewijsstukken van de boeking te tonen.

Trefwoorden: platforms, reviews, waardering, reisbranche, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...