Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De transformatie van Zoover

De transformatie van Zoover
De komende periode gaat er veel veranderen bij Zoover. Nederlands grootste reviewsite wil vooral beter worden in matchmaking en de klant beter en sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Het bedrijf realiseert zich dat ze met reviews alleen niet hoog genoeg in de resultaten van zoekmachines komt. De focus verschuift tegelijkertijd naar de Nederlandse vakantieganger.

Zoover is voor Nederland en Nederlanders een belangrijk reviewplatform met jaarlijks 50 miljoen views. Omdat Zoover deel uitmaakt van de Holiday Check Group met het internationaal meer aansprekende merk Holiday Check richt Zoover zich meer en meer op de Nederlandse markt. "Dat betekent dat we ons met name richten op zomervakanties, wintervakanties en weekendjes weg in Europa”, zei CCO Hidde van der Louw op Leisure in Business die met een mooi doel naar Utrecht was afgereisd: "Zoover wil het plezier in de voorpret weer terug te brengen.”


Lange zoektocht naar ideale vakantie

Zoover heeft zich de afgelopen periode verdiept in de zoektocht die consumenten ondernemen bij het zoeken van een vakantie en was erg geschrokken van het resultaat. Zo duurt een gemiddelde zoektocht naar alleen al een vliegticket 3,5 uur. Voor vakanties ligt dat nog veel hoger. Daarvoor gebruikt Zoover onderzoek van GfK dat zoekers naar een lange vakantie onderverdeeld in drie typen, light researcher, medium researcher en heavy researcher. Zelfs een light researcher is 90 minuten bezig met zijn zoektocht die zich over 25 dagen uitstrekt. Een medium researcher heeft 63 dagen nodig waarin 207 minuten aan de zoektocht wordt besteedt. De kroon spant de heavy researcher die in 125 dagen maar liefst 458 minuten speurt naar de beste vakantie. Het aantal zoekacties is bij de heavy researcher met 151 behoorlijk hoog, maar ook de medium researcher heeft nog heel wat zoekacties (52) nodig voordat hij de ideale vakantie heeft gevonden. De light researcher is met 14 zoekacties wel klaar. Daarnaast wisselt een meerderheid van de zoeker (54%) gedurende de zoektocht regelmatig van device.


Gezien het grote aantal zoekacties is het niet verwonderlijk dat veel consumenten teleurgesteld zijn in internet. "Er zit veel frustratie in de markt voor het vinden van de juiste vakantie”, hield Hidde de zaal voor. "En verklaart dit de revieval van het reisbureau en de opkomst van de zelfstandige reisadviseurs?”


Businessmodel onder druk

Goed nieuws voor Zoover is dat ze veel en vaak voorkomen in het rijtje van bezochte websites in de zoektocht van de consument. Nadeel is dat ook concurrenten veel worden bezocht. Zo bekijkt 59% van de bezoekers aan Zoover ook het aanbod op Booking.com en ook TUI (50%) zit bij veel Zooverbezoekers in het hoofd. Maar het werkt ook de andere kant op. Van alle bezoekers aan Booking.com, kijkt 42% ook op Zoover.


Maar het businessmodel van Zoover staat onder druk. Zo zijn zij niet de enige grote partij die reviews bijeenbrengt. Bijkomend probleem is dat 80 procent van de traffic naar de Zoover-website via organische zoekopdrachten van Google komt, maar het steeds lastiger is om op deze wijze hoog in de resultaten te komen. Alsof dat nog niet genoeg is, gebruiken consumenten hun mobiel steeds vaker in het oriëntatieproces en boeken ze uiteindelijk via laptop of desktop. Je zult ze cross-device moeten kunnen volgen, anders ben je ze bij de boeking kwijt.


Beter worden in matchmaking

Zoover wil daarom beter worden in matchmaking en de klant sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Dat gaan ze doen door op te schuiven in de customer yourney door het maken van upper funnel content. "We verrijken accommodaties aan de achterkant met criteria waarvan we weten dat de klant die belangrijk vindt”, stelt van der Louw. "We willen echt de klant helpen om betere keuzes te maken met inspiratieve content. Dat levert nu al 80.000 tot 100.000 extra bezoekers per week op.”


Om dat te faciliteren gaat er de komende periode veel op Zoover veranderen. Zo kunnen bezoekers binnenkort met filters zelf de content op de site sturen. Adverteerders kunnen hun zichtbaarheid beter sturen, meer individueel segmenteren en er komen mogelijkheden voor individuele accommodaties om in het boekbare aanbod te verschijnen.


Betrouwbaarheid reviews heel belangrijk

Zoover doet daarnaast erg veel aan het betrouwbaar houden van de reviews: "15 tot 20 procent van de reviews keuren direct we af. Daar hebben we algoritmes voor die we permanent bijstellen. Maar gezien de enorme omvang komen we nooit tot 100 procent”, zei van der Louw tegen een zaal met kritische accommodatieverschaffers. Twijfelgevallen gaan naar een speciaal team dat handmatig beoordeelt of een review echt is. Bij aanhoudende twijfel worden klanten gevraagd bewijsstukken van de boeking te tonen.

Trefwoorden: platforms, reviews, waardering, reisbranche, vakanties

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...