Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

De transformatie van Zoover

De transformatie van Zoover
De komende periode gaat er veel veranderen bij Zoover. Nederlands grootste reviewsite wil vooral beter worden in matchmaking en de klant beter en sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Het bedrijf realiseert zich dat ze met reviews alleen niet hoog genoeg in de resultaten van zoekmachines komt. De focus verschuift tegelijkertijd naar de Nederlandse vakantieganger.

Zoover is voor Nederland en Nederlanders een belangrijk reviewplatform met jaarlijks 50 miljoen views. Omdat Zoover deel uitmaakt van de Holiday Check Group met het internationaal meer aansprekende merk Holiday Check richt Zoover zich meer en meer op de Nederlandse markt. "Dat betekent dat we ons met name richten op zomervakanties, wintervakanties en weekendjes weg in Europa”, zei CCO Hidde van der Louw op Leisure in Business die met een mooi doel naar Utrecht was afgereisd: "Zoover wil het plezier in de voorpret weer terug te brengen.”


Lange zoektocht naar ideale vakantie

Zoover heeft zich de afgelopen periode verdiept in de zoektocht die consumenten ondernemen bij het zoeken van een vakantie en was erg geschrokken van het resultaat. Zo duurt een gemiddelde zoektocht naar alleen al een vliegticket 3,5 uur. Voor vakanties ligt dat nog veel hoger. Daarvoor gebruikt Zoover onderzoek van GfK dat zoekers naar een lange vakantie onderverdeeld in drie typen, light researcher, medium researcher en heavy researcher. Zelfs een light researcher is 90 minuten bezig met zijn zoektocht die zich over 25 dagen uitstrekt. Een medium researcher heeft 63 dagen nodig waarin 207 minuten aan de zoektocht wordt besteedt. De kroon spant de heavy researcher die in 125 dagen maar liefst 458 minuten speurt naar de beste vakantie. Het aantal zoekacties is bij de heavy researcher met 151 behoorlijk hoog, maar ook de medium researcher heeft nog heel wat zoekacties (52) nodig voordat hij de ideale vakantie heeft gevonden. De light researcher is met 14 zoekacties wel klaar. Daarnaast wisselt een meerderheid van de zoeker (54%) gedurende de zoektocht regelmatig van device.


Gezien het grote aantal zoekacties is het niet verwonderlijk dat veel consumenten teleurgesteld zijn in internet. "Er zit veel frustratie in de markt voor het vinden van de juiste vakantie”, hield Hidde de zaal voor. "En verklaart dit de revieval van het reisbureau en de opkomst van de zelfstandige reisadviseurs?”


Businessmodel onder druk

Goed nieuws voor Zoover is dat ze veel en vaak voorkomen in het rijtje van bezochte websites in de zoektocht van de consument. Nadeel is dat ook concurrenten veel worden bezocht. Zo bekijkt 59% van de bezoekers aan Zoover ook het aanbod op Booking.com en ook TUI (50%) zit bij veel Zooverbezoekers in het hoofd. Maar het werkt ook de andere kant op. Van alle bezoekers aan Booking.com, kijkt 42% ook op Zoover.


Maar het businessmodel van Zoover staat onder druk. Zo zijn zij niet de enige grote partij die reviews bijeenbrengt. Bijkomend probleem is dat 80 procent van de traffic naar de Zoover-website via organische zoekopdrachten van Google komt, maar het steeds lastiger is om op deze wijze hoog in de resultaten te komen. Alsof dat nog niet genoeg is, gebruiken consumenten hun mobiel steeds vaker in het oriëntatieproces en boeken ze uiteindelijk via laptop of desktop. Je zult ze cross-device moeten kunnen volgen, anders ben je ze bij de boeking kwijt.


Beter worden in matchmaking

Zoover wil daarom beter worden in matchmaking en de klant sneller koppelen aan de juiste accommodatie. Dat gaan ze doen door op te schuiven in de customer yourney door het maken van upper funnel content. "We verrijken accommodaties aan de achterkant met criteria waarvan we weten dat de klant die belangrijk vindt”, stelt van der Louw. "We willen echt de klant helpen om betere keuzes te maken met inspiratieve content. Dat levert nu al 80.000 tot 100.000 extra bezoekers per week op.”


Om dat te faciliteren gaat er de komende periode veel op Zoover veranderen. Zo kunnen bezoekers binnenkort met filters zelf de content op de site sturen. Adverteerders kunnen hun zichtbaarheid beter sturen, meer individueel segmenteren en er komen mogelijkheden voor individuele accommodaties om in het boekbare aanbod te verschijnen.


Betrouwbaarheid reviews heel belangrijk

Zoover doet daarnaast erg veel aan het betrouwbaar houden van de reviews: "15 tot 20 procent van de reviews keuren direct we af. Daar hebben we algoritmes voor die we permanent bijstellen. Maar gezien de enorme omvang komen we nooit tot 100 procent”, zei van der Louw tegen een zaal met kritische accommodatieverschaffers. Twijfelgevallen gaan naar een speciaal team dat handmatig beoordeelt of een review echt is. Bij aanhoudende twijfel worden klanten gevraagd bewijsstukken van de boeking te tonen.

Trefwoorden: platforms, reviews, waardering, reisbranche, vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.
31/03/25
Tourism4SDG brengt partners samen voor duurzamer toerisme
Het Interreg Europe project Tourism4SDG zette stappen richting duurzamer toerisme tijdens recente partnermeetings. Dit project richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van beleidsinstrumenten in het toerisme, met als doel de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de Verenigde Naties te bereiken. Tourism4SDG wordt gefinancierd door het Interreg Europe-programma, dat regionale samenwerking in Europa ondersteunt.
31/03/25
Apenheul breidt uit
Stichting Apenheul heeft Restaurant de Boschvijver overgenomen.
28/03/25
Exclusief voor leden
TUI signaleert opvallende trends in meivakanties
Uit de nieuwste boekingscijfers van TUI Nederland blijkt dat Nederlanders tijdens de meivakantie 2025 vaker kiezen voor verre zonbestemmingen. Curaçao, Bonaire en Cancún zijn de favorieten, terwijl Jamaica en de Dominicaanse Republiek een opvallende groei laten zien. Maar ook vintagevakanties zijn in trek.
28/03/25
Exclusief voor leden
Subsidie naar 12 evenementen die identiteit Groningen versterken
Gedeputeerde Staten van provincie Groningen hebben in totaal 297.000 euro subsidie toegekend aan twaalf karakteristieke evenementen die dit jaar in Groningen plaatsvinden.
28/03/25
Exclusief voor leden
Kiellegging van Seven Seas Prestige
Regent Seven Seas Cruises® heeft op de Fincantieri-scheepswerf in het Italiaanse Marghera de kiellegging van de Seven Seas Prestige™ gevierd.
27/03/25
1931 Congrescentrum Brabanthallen is eerste congreslocatie met vaste Sign Language Coffee Bar
1931 Congrescentrum Brabanthallen is vanaf april de eerste in Nederland met een koffiebar waar je in gebarentaal leert een koffie te bestellen. De gebaarista's staan dagelijks klaar.
27/03/25
Succes voor HISWA-RECRON en Watersportverbond tegen gemeente Amsterdam
Watersportorganisaties HISWA-RECRON en het Koninklijk Nederlands Watersportverbond hebben succes geboekt in hun strijd tegen de gemeente Amsterdam rond het instellen van een emissieroze zone.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...