Trendrapport Live: Levendige branche op zoek naar balans
Tijdens de eerste editie van het event Trendrapport Live is het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd gepresenteerd. CBS-sectordirecteur Ilanah Schriki overhandigde het kersverse rapport aan Olivier Ponti van Amsterdam Marketing, Rob van Aerschot van de Landschapstriënnale, Sjaak de Hullu van camping Schippers die de branche vertegenwoordigden.
Ilanah Schriki benadrukte bij de presentatie het belang van het rapport dat branche breed wordt gedragen en waar veel partijen een bijdrage aan leveren. Het Trendrapport is inmiddels uitgegroeid tot hét standaard jaarboek voor de hele vrijetijdssector.
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd wordt
jaarlijks samengesteld door CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en NRIT Media.
Het rapport biedt naast een actueel (statistisch) overzicht van vraag en aanbod,
een toegespitst inzicht in voor de vrijetijdssector relevantie trends,
innovaties en ontwikkelingsrichtingen.
Ilanah Schriki (CBS) overhandigt Trendrapport aan Olivier Ponti (l), Sjaak de Hullu (m) en Rob van Aerschot (r)
Trendrapport Live
Tijdens Trendrapport Live ging Marc Gerlings van NRIT dieper
in op de maatschappelijke trends en ontwikkelingen waar onze branche mee te
maken heeft. Met VUCA World vatte hij
mooi de tijdgeest samen. VUCA staat voor Volatility, Uncertainty, Complexity en
Ambiguity en zorgt voor onze branche voor een enorm uitdagend speelveld. Nico
Heerschap van het CBS gaf een doorkijkje in de ontwikkeling van nieuwe dataverzamelingsmogelijkheden
voor toerisme. Waar nu vragenlijsten de belangrijkste informatiebron zijn,
verschuift dat in de toekomst waarschijnlijk meer en meer naar big data bronnen
met mobiele telefoondata, credit card data, sociale media en app data als meest
in het oog springende voorbeelden. Kees van der Most van NBTC Holland Marketing
zette de groei van het Nederland toerisme in een internationaal perspectief en
vertelde hoe NBTC ruimte en richting geeft aan de groei van het inkomend
toerisme naar Nederland.
Waardevolle aanvulling breed Trendrapport: Trendvisie 2017-2020
Albert Postma van ETFI introduceerde vanuit Nieuw Zeeland de
Trendvisie 2017-2020 waar een integraal toekomstperspectief voor de branche
werd gepresenteerd. Menno Stokman van CELTH vertaalde dat perspectief naar 10 concrete
opgaven voor de branche rond human capital, digitalisering, customer journey,
waarderen en verdienen, ontwikkelen en vernieuwen, governance, balans,
veiligheid, leefbaarheid en impact en klimaat.
Hans Westerbeek van CELTH sloot de bijeenkomst af met een toelichting op het internationale project Smart City Hospitality dat een oplossing zoekt voor duurzamer stedelijk toerisme. Met veel shareholders (zij die verdienen aan toerisme) en nog veel meer stakeholders (iedereen die met toerisme te maken heeft) moet de discussie verbreden van wie belang hebben bij toerisme in de stad naar wie en wat wordt geraakt door toerisme.
Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 is
opgebouwd rond drie delen: trends, statistieken en domeinen. Het rapport met
560 pagina’s is overzichtelijk ingedeeld in 29 duidelijk herkenbare en
toepasbare hoofdstukken met ruim 200 grafieken en tabellen. De 13
CELTH-bijdragen in Capita Selecta geven steeds een verfrissende blik op deze
dynamische branche. Het rapport biedt bedrijven en organisaties inzicht in
relevante trends, ontwikkelingen en innovaties en geeft daarmee enorm veel
bouwstenen voor een toekomstbestendig businessmodel.
Bestellen gaat eenvoudig via de store van NRIT Media: http://www.nritmedia.nl/store/45/. Het rapport is direct leverbaar.