Geplaatst op: 27-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken?

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken?
Bron: Shutterstock

Hoe kunnen festivals nieuwe bezoekers aantrekken en hoe blijven ze vaste bezoekers aanspreken? Deze vraag staat centraal in de nieuwe whitepaper van Dynamic Concepts. De resultaten zijn opmerkelijk want wie denkt dat de harde kern van bezoekers de grootste promotors zijn, komt bedrogen uit.


Dynamic Concepts keek voor haar whitepaper Inzicht in de festivalganger anno nu naar data die ze hebben verzameld op vijf verschillende festivals waar ruim 2.200 respondenten zijn bevraagd. De festivals vonden plaats tussen juni 2016 en augustus 2017. Het zijn festivals met minstens vijf voorgaande edities. Zo willen de onderzoekers de verschillen achterhalen tussen pioniers (1-2 bezoeken), herhaalbezoeker (3-4 bezoeken) en de harde kern die vijf of meer bezoeken aan een specifiek festival heeft gebracht.


Onderzoeksaanpak

Aan alle respondenten is gevraagd of in hoeverre ze het festival aan anderen zouden aanbevelen. Daaruit komt een zogenaamde Net Promoter Score (NPS). Volgens het model zullen criticasters het evenement negatief aanbevelen. ‘Promoters’ zullen het evenement juist positief aanbevelen in hun omgeving. Uit onderzoek blijkt dat daardoor meer nieuwe bezoekers geactiveerd worden. Hoe meer promoters, hoe meer kans op herhaalbezoeken (loyaliteit) en nieuwe bezoekers (activeren).


De resultaten

Het aantal promoters is onder de pioniers en ervaren bezoekers bijna hetzelfde; circa 55%. Het aantal criticasters neemt wel wat toe bij de ervaren bezoekers. Het grote verschil wordt echter pas duidelijk bij de harde kern. Hier daalt het aantal promoters naar 39 procent en stijgt het aantal criticasters naar 23 procent. Hieruit kunnen we opmaken dat hoe vaker iemand een festival bezoekt, hoe minder diegene het evenement zou aanbevelen bij anderen.



Waarom is de harde kern minder positief?

Uit analyse van de data blijkt dat hoe hoger het herhaalbezoek, hoe minder positief verrast de bezoeker is. Van de pioniers geeft bijna 58 procent aan zeer positief verrast te zijn of het leuker dan verwacht te vinden. Van de ervaren bezoekers is dit 34 procent, de harde kern slechts 19 procent. Daaruit blijkt dat het dus moeilijker is om bezoekers positief te verrassen naarmate zijn vaker zijn geweest. Bijzonder is dat van de harde kern bijna 38 procent het festival 'wat tegen vond vallen' of 'zeer negatief verrast was. Bij de pioniers was slechts 12 procent negatief en bij de ervaren bezoekers 19 procent.



Herhaalbezoek

Of bezoekers positief zijn verrast heeft direct invloed op het herhaalbezoek. Van de positief verrasten zegt 48 procent zeker een volgende editie te bezoeken, bij de negatief verrasten daalt dat tot onder de 10 procent.


Bezoekreden

De meeste festivalgangers kom af op de sfeer en de beleving van het festival. Dat is bij alle groepen veruit de belangrijkste bezoekreden (36 procent voor de pioniers, 44 procent voor de vaste bezoekers en 43 procent voor de harde kern). Opvallend is dat het programma-aanbod laag scoort (tussen de 17 en 12 procent voor de drie groepen). Opvallend is dat de vaste kern ook niet naar het festival komt voor een dagje uit met vrienden of familie.



Waardering

De sfeer en beleving wordt door alle bezoekersgroepen het hoogst gewaardeerd. Ook de gastvrijheid, veiligheidsgevoel, locatie en het diverse aanbod van de horeca wordt hoog gewaardeerd. Opvallend is dat het programma-aanbod steeds minder wordt gewaardeerd naarmate men vaker het festival bezoekt. Datzelfde geldt voor de ticketprijs. De harde kern is dan weer wel positiever over de beschikbare voorzieningen zoals toiletten, EHBO en informatie,


Conclusie

Het lijkt er op dat naar mate meer edities van een festival zijn bezocht men meer op zoek is naar value for money. De significant lagere waardering van de harde kern voor sfeer/beleving, programma-aanbod, prijs/kwaliteit-verhouding horeca en betaalbaarheid van de ticketprijs duidt op een verzadiging en is het moment dat ze zich op andere festivals oriënteren. Het is belangrijk dat festivalorganisatoren inzichtelijk krijgen hoe ze vaste bezoekers opnieuw positief kunnen verrassen. Want ook voor een dagje uit komt de vaste kern niet naar het festival.

Link: http://www.dynamic-concepts.nl/whitepaper-inzicht-festivalgangers-anno-nu/
Trefwoorden: evenementen, festivals, bezoekers, waardering, herhaalbezoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.